fredag den 17. februar 2017

Vinterglans - en fortrinlig bunddækkeplante

Vinterglansen, Pachysandra terminalis, er en dværgbusk, der bliver 25-30 cm høj. Den breder sig ved udløbere og danner et fint bunddække, der holder ukrudtet væk. Bladene er stedsegrønne. Den vokser bedst i skygge. For 5 år siden fældede vi nogle store bøgetræer, som skyggede for den. Vi var lidt spændte på resultatet, men den gror lystigt videre, dog bliver bladene en smule gullige, når solen brænder på dem. Den vil gerne have en lidt sur jordbund, så vi går udenom, når vi giver haven kalk.


Vi har vinterglans i et bælte langs østsiden af vores hus, og på denne årstid, hvor mange planter er gået i vinterhi, nyder vi de friske grønne blade.


Dens blomster er lidt oversete. I april, når de forskellige haveblogs svømmer over med billeder af forårsblomster, er det sjældent, man ser billeder af vinterglansens blomster. Det er en skam, for den har de yndigste cremehvide blomster.




I juni står den med smukke lysegrønne skud.



 Det er en plante med mange gode egenskaber, og her i haven er den meget værdsat.

16 kommentarer:

  1. Så flott bunndekke den gir! Det ser ut som et stort grønt teppe :)
    Jeg har den som er variegert av den, men den vokser ikke like godt.

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt om vinteren med et grønt tæppe.
      Også god weekend til dig!

      Hilseb Elna

      Slet
  2. Vad fint det blir när man har den i stor skala. Friskt gröna. Jag har några som konstigt nog inte trivs så br,a under en avenbok.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er vel ikke for meget kalk i din jord?
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    Hvor ser det godt ud, både med og uden blomster. Jeg har ikke selv planten, hvem ved om det kommer, det kunne i alle tilfælde tænkes.
    Du har en evne til at vise og fortælle om planter der gør at jeg i den grad lytter, husker og betages. Tak for det!
    Ha en god weekend
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak!
      Jeg kan varmt anbefale vinterglans. Selvom jeg godt kan lide havearbejde, gør det nu heller ikke noget, hvis nogle områder i haven næsten kan passe sig selv😀.
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna
    Vintergrønt har jeg ikke i haven, måske er det en fejl, det ser fint ud hos dig, men jeg synes ikke rigtigt, at jeg har et sted, hvor jeg tør lukke den løs, den er jo lidt heftig, kan jeg forstå.Fordelen ved den er jo netop, at den pynter året rundt, det kan man jo ikke sige om f.eks hosta.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er jo ikke i den forstand plantesamler, jeg kan godt lide store områder med den samme plante. Din have er derimod en rigtig plantesamlerhave, og så giver det vel ikke så meget mening med en plante, der villigt breder sig. Du skal jo have plads til mange forskellige små "dejligheder".

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Flot bed du viser. Den er virkeligdet fødte bunddække og gør det klart bedst i store mængder, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig i, at vinterglans gør det bedst i store mængder.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Ser fantastisk smukt ud! Frodigt og grønt året rundt - what´s not to like? Men hvor aggressiv er den med udløbere? Har tidligere haft lidt ubehagelig overraskelse over Vintergrøns evne til at brede sig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Vintergrøn har et meget tæt rodnet, som godt kan være lidt vanskelig at luge op. Vinterglans er ikke nær så aggressiv, og det er nemt at hive den op. Nu er vores have ret "firkantet", så hvert forår spænder jeg simpelthen en snor, hvor den må gå til, og så hugger jeg med spaden langs snoren? De planter, der er uden for snoren er nemme at rykke op.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna! Precis så skall skuggrönan planteras, det blir så effektfullt. Jag har den också men den får för mycket sol där den står och precis som du säger blir den mera gulaktig.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvom bladene bliver lidt gullige i solen, skader det heldigvis ikke planten.
      Også god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei!
    Det er så vakkert i hagen din. Vi har den også, men den er langt fra så effektfull som hos deg.
    Ha en riktig god helg! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne!
      Også en god weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet