fredag den 24. maj 2019

Hvad gemmer der sig bag de gamle huse?

Jeg har flere gange gået i Grønnegade i Troense og nydt de gamle huse, de små forhaver og den fredelige idyl omkring gadekæret. Hver gang har jeg tænkt på, at det kunne være spændende at kikke om i haverne bag husene. I sidste weekend fik jeg så muligheden for at kikke ind i haven bag et af de gamle bindingsværkshuse, for da var Helle Troelsens skønne have "Troensehaven" åben.

Helles hus falder godt ind i rækken af Grønnegades gamle bindingsværkshuse. Foran er kun en smal forhave omgivet af en stensætning og en hæk, men kikker man op i indkørslen, aner man, at der gemmer sig en meget spændende have bag huset.


Når man går om bagved, åbenbares en stor have med gamle træer, en græsplæne med farveopdelte blomsterbede, en køkkenhave og meget mere.


Alt ser så frodigt ud. Her er ingen planter, der mistrives, tværtimod strutter de af sundhed. For Helle kommer jorden før planterne, og en af grundene til al den trivsel skal findes her:


Græsplænen brydes af store farveopdelte bede. Her kan man rigtig se, hvordan planterne trives i den gode jord.



Porcelænsærenpris, Veronica gentianoides, vokser flere steder i haven, og jeg kunne ikke lade være med at stoppe op og beundre dem. De stod så fine og ranke med de smukke lyseblå blomster.


Køkkenhaven har en central placering i haven. Den er omkranset af et espalier, hvorpå der bl.a. vokser æbletræer.

 
Her finder man også drivhuset, hvor planterne vokser i den gode muld. Men her er også plads til, at man i fred og ro kan sætte sig og nyde omgivelserne.


Gamle frugttræer er med til at give haven en helt eventyrlig stemning. Det er utroligt, at det hule træ klarer endnu en sæson.



Tulipanbedet stod endnu i blomst og er et festligt indslag i haven samtidig med, at det lange lige bed virker som en "opstrammer" i en haveplan, hvor der også er plads til de buede linjer.


Det sorte træhus ligger vinkelret på det gamle bindingsværkshus. Foran træhuset er et stort bed, som lige nu prydes af blomstrende allium.


I Troensehaven har man gjort sig umage med at skabe en have, som passer til husene på grunden, og det er i den grad lykkedes. Men man har også gjort sig umage med detaljerne, og det er lige, hvad der skal til for at sætte prikken over i'et.




Der er mange skønne siddepladser i haven, og det er godt, de er der, for man har brug for at kunne sætte sig stille ned og bare fordøje alt det smukke, der omgiver en.


Troensehaven er fint beskrevet og smukt fotograferet i bogen "Haven i Troense", der udkom i 2018.

21 kommentarer:

  1. Så vakker hage du viser frem. Takk for omvisningen. Det var et fantastisk tulipanbed de hadde der.
    Ha det godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tulipanbedet tiltrak sig stor opmærksomhed. Om sommeren er der dahliaer er bedet, det må også kunne se festligt ud.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna

    Der er så mange flotte perler i vort land - flot flot have med supergode tanker!
    Tak for rundturen!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Ideen med at starte med den gode jord er fin, haven bliver dyrket økologisk, og hønsene i hønsegården så ud til at stortrives - så ja, der ligger supergode tanker bag.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Åh, ja, den have ser så skøn ud på billeder, og jeg gad også godt besøge den i virkeligheden! Det var fint at se Troensehaven igennem dine øjne, Elna :-) Tak for turen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Jeg kan kun sige, at virkeligheden overgår billederne. Hvad med at tage på en lille Danmarksrejse til sommer🙂?

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Tusind tak for gensynet... Jeg var der jo i søndags og kan bare nikke ja, ja, ja til alt, hvad du skriver. Og det er dejlige billeder, du har taget, der får det hele med :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan sagtens blive enige om, at det er en skøn, skøn have. Det er vist for meget sagt, at jeg får det hele med. Der er så mange spændende fotovinkler i Troensehaven, så jeg måtte begrænse mig, hvis indlægget ikke skulle blive for langt. Jeg har fx slet ikke nævnt hønsene.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Nååh nej... hønsene ;-) der var sluppet en ud, da vi var der. Den ksn flyve over hegnet.
      Ja, det er vist svært at få det hele med

      Slet
  5. Hej Elna. Jeg besøgte også haven sidste lørdag, og du har ret i, at det er en dejlig have:) Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kender jo ikke hinanden, det kan være vi var der på samme tid. Det er en meget smuk bog, der er lavet om Troensehaven, så forventningerne var høje, men haven levede på alle måder op til mine forventninger.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!

    Här bor någon som målar med stora penseldrag och så vackert det blir. Massplanteringar och inget plottrande samt stor öppna ytor så man får överblick över den vackra och välplanerade trädgården.
    Danmark är nog ett helt annat land än Sverige när det gäller trädgårdar.

    Tack för fina bilder!

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, der er tænkt meget over hvert penselstrøg i denne have.
      Danske og svenske haver er nok ret forskellige. Jeg har en forestilling om, at svenskerne i nogen udstrækning inviterer naturen indenfor i deres haver, mens danskerne bekæmper naturen. Jeg ved ikke om det er rigtig. I Danmark er det kun på Bornholm, at der er haver anlagt på klippegrund, mens der i Sverige jo er mange haver, hvor grundfjeldet er synligt, det giver i sig selv haverne et mere naturligt præg.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hej Elna
    Tak for turen i Helles flotte have, fine billeder og god tekst om haven. Jeg fik bogen i fødselsdagsgave.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Jeg lånte bogen på biblioteket, da den kom frem. Men jeg synes, det er en god bog, så den kommer på min ønskeseddel.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna!

    Det første bildet er Danmark for meg fra jeg var liten. Det er her på taket storken bodde og H.C. Andersen bodde i nabolaget. En eventyrhage. Har skrolla meg opp og ned på bildene dine. Inspirerende og vakkert.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt set🙂. Storken har i nogle år været udryddet som ynglefugl i Danmark, men for nogle år siden vendte den tilbage. I år er der 3 ynglende storkepar i Danmark.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Du gør rigtig god reklame for bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og så får jeg ikke engang provision. Jeg har faktisk ikke selv bogen, men har lånt den på biblioteket. Jeg synes, bogen er god, og det er en spændende have, så nu er bogen kommet på min ønskeseddel.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Dejligt indlæg! Ren balsam for øjet og masser af inspiration.
    Tak skal du have!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak! Det er ikke så svært at lave et indlæg om Troensehaven, for der er så meget at fortælle og så mange gode fotovinkler. Det svære er at begrænse sig.

      Hilsen Elna

      Slet