fredag den 28. juni 2019

Grønne glæder i København

I sidste uge var vi nogle dage i København. Målet var først og fremmest Cph Garden, men vi havde også planlagt at besøge andre haver og grønne anlæg.

Cph Garden er der allerede mange havebloggere, der har fortalt om, så her vil jeg ikke gå i detaljer, men blot nævne, at jeg synes, det var en rigtig god udstilling. For mig var højdepunkterne showhaverne og foredragene.

"Haveglæder" var min favorit blandt showhaverne. Designeren Nete Højlund havde skabt et haverum der udstrålede ro og afslapning. Midlerne hertil var lige linjer, symmetri, smukke belægninger, formklipning, skyggende træer, vand, bladplanter og lette stauder.
 
 

På Cph Garden var der et meget stort og righoldigt udvalg af foredrag. Jeg kunne have brugt mange timer på at lytte til foredrag, men det tillod tiden ikke, så vi udvalgte Dorthe Kvists foredrag om at skabe rum i haven og Bente Scavenius' foredrag om den romantiske have. To meget spændende foredrag og to meget engagerede og inspirerende foredragsholdere!

Men København har jo også så meget andet at byde på. Vi tilbragte en hel dag på Østerbro. Her så vi de nyanlagte regnvandsbede. Det er et spændende projekt til gavn og pryd.



Jeg vil fortælle mere om regnvandsbedene i et kommende indlæg.

I Æbeløgade på Østerbro ligger Østergro. Det er en stor taghave eller tagfarm, som projektet kaldes. På taget af en gammel bygning har ildsjæle skabt en grøn oase. Her er vild "natur", grønsager på fine rækker, husdyr, drivhus, siddepladser og meget mere. Det er et meget spændende projekt, og er man nysgerrig, er der fri adgang til at kikke op.

Men kamp må der til, skal livet gro, og lige nu føres der kamp for at bevare tagfarmen, der er i fare for at blive omdannet til tagparkeringspladser! Da jeg besøgte Østergro, havde man gang i nogle fotooptagelser, og jeg ville selvfølgelig ikke gå i vejen, så det var ikke det mest spændende, jeg fik fotograferet:



Komponistkvarteret (gaderne har komponistnavne) på Østerbro består af 393 byggeforeningshuse opført i årene 1893-1903. Det er et hyggeligt og charmerende område at gå tur i. Alle husene har små forhaver, og netop nu blomstrer tusindvis af roser:



Ingen københavnertur uden et besøg i Tivoli. Haven var som altid yderst velholdt, og det var svært ikke at gå amok med kameraet. Jeg nøjes med et par billeder, men måske kommer der et indlæg om Tivoli en anden gang.




Vi nåede også lige en tur i Botanisk Have. Her så vi "Den nordiske ølhave", der er et område, hvor der vises planter, som anvendes eller har været anvendt til ølbrygning. Man kan læse om, hvordan der er brygget øl fra vikingetiden til i dag, se hvilke planter der er anvendt og følge, hvordan smagen har ændret sig gennem tiden.



Cph Garden er slut, udstillingen varede kun fire dage. Men København har mange grønne oaser, som også er et besøg værd.

18 kommentarer:

  1. Hej Elna
    Respekt for at du altid finder noget spændende, ligegyldigt hvor du tager hen.
    Tak for turen, fine billeder - Tivoli fangede mig mest.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tivoli er altså også en af de skønneste steder i København. Selvfølgelig er der hyggeligt om aftenen, når lysene tændes, og Tivoli er fyldt af mennesker. Men jeg kan næsten allerbedst lide Tivoli, når haven åbner kl. 11, og man kan gå i fred og ro og kikke på træerne og alle blomsterne.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Så mye spennende du viser! Cph Garden må ha vært en fin utstilling for alle hageinteresserte. Botaniske hager er alltid fine å besøke.
    Ha det godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, Cph Garden kunne inspirere alle besøgende. Jeg synes, det var en fin udstilling.
      Jeg får også altid noget ud af at se botaniske haver, og der er da meget at se i København. Men jeg holder allermest af botanisk have i Oslo. Der er så smukt og velholdt, og de gamle bygninger er charmerende.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna

    ja det har du ret i - København har mange kendte og ukendte perler.
    Rosenhaven og blomsterhaven ved Hellerup havn er der ikke mange der kender!

    Jeg har en noget anden vinkel på CPH-Garden, jeg synes ikke billedet var så klart... Håber at få skrevet om det hele snart:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en skam, hvis rosenhaven og staudehaven ved Hellerup Havn ikke er så kendte, for det er et dejligt sted, jeg har været der et par gange. Mon der findes en brochure over haver og parker i København?

      Når jeg sammenfatter mine oplevelser på Cph Garden på 7 linjer, kan jeg kun sige, at jeg synes, det er en god haveudstilling. Skal jeg gå i detaljer, kan jeg da godt have ønsker til forbedringer, men sådan vil det vel altid være. Fx kunne jeg godt ønske mig, at planteskolerne viste et mere righoldigt udvalg og nogle flere nyheder. Men de vælger (selvfølgelig) de planter, der er i blomst nu og som er salgbare.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna!

    Det är så trevligt att läsa dina reportage från olika ställen ni besöker, du fångar det så fint med dina bilder. Köpenhamn har så otroligt mycket att erbjuda och är man intresserad av trädgård verkar det finnas hur mycket som helst. Jag tror Sverige är fattigt i det hänseendet, i alla fall i mina trakter. Stockholm är inte någon stor trädgårdsstad - tyvärr.

    Tack för rundturen!

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nu, at jeg har set og læst om mange skønne haver og parker i Sverige. Det er en del år siden, jeg sidst var i Stockholm, men jeg kommer jævnligt i Göteborg, og her besøger jeg Trädgårdsforeningen og den botaniske have, som bestemt er to skønne haver. Jeg holder også meget af Sofiero.
      Hav en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hei Elna!
    Dette var det spennende og inspirerende å lese. Du er god til å lage reportasjer med bilder og tekst. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne!
      Jeg håber, du må få en dejlig sommerweekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Jeg kan godt se, at den have, du viser fra messen, har fine ting at byde på. Desuden faldt jeg for det første billede fra Tivoli. Det lille træ passer helt perfekt til sin placering, og blomstringen sætter lige prikken over i'et.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en fin showhave med mange gode detaljer. Men mine billeder yder ikke haven retfærdighed. Det er lidt svært at fotografere på en udstilling med mange mennesker, uden at det bliver noget roderi.
      Jeg tror, der er tænkt rigtig meget over beplantningen i Tivoli.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Sikken et kæmpe program I har været igennem på køwenhavnerturen, og som altid spændende at læse dine betragtninger. Navnlig regnvandsbedene og Østergro var nyheder for mig, og det er dejligt der findes sådanne praktiske tiltag og ildsjæle i den store by.
    Glæder mig til du vender tilbage med mere uddybning i fremtidige blogindlæg, men foreløbig tak for resumeet!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Regnvandsbedene vender jeg tilbage til, om ikke før så til vinter, når der ikke er så meget fra haven at skrive om.
      Jeg tror i virkeligheden, det spirer og gror mange steder i København, bl.a. i gårdene bag nogle af boligblokkene, men det er jo ikke altid så let at finde de små oaser, navnlig hvis de ligger på privat grund.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hvor har du set meget, også udenfor CPH GARDEN. Spændende at få nye ideer.
    Er det ikke noget med, at der også er restaurant på taget? Jeg har ikke været der, men vil gerne. P-pladser.....!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv at gå ind på hjemmesiden https://www.oestergro.dk, så kan du læse meget mere - og det er faktisk ret spændende.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Så kul att Danmark har CPH Garden. Tack för tipsen på andra trädgårdar. Vi var i Cph förra sommaren och var då bara i Botanisk Have och Kongens have, men ser att det finns så mycket mer att besöka.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Næste gang, I kommer til København, må I ikke gå glip af Tivoli. Tivoli er jo en forlystelsespark, men det er samtidig en meget smuk have med træer, flotte staudebede og krukkeplanter.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet