fredag den 14. juni 2019

Stauder og roser


Det blomstrer! Stauder, roser og buske står i fuldt flor og beriger haven med farver og dufte. For nogle dage siden kom der regn, og det var, hvad haven trængte til.

Mange storkenæb blomstrer nu. Her er det Geranium Sanguineum 'Album', der har de reneste hvide blomster. I baggrunden ses porcelænsblomst, Saxifraga urbium.


Geranium sanguineum var. striatum er lav, bunddækkende, tørketålende og længeblomstrende, med andre ord en rigtig anvendelig storkenæb, og så er blomsterne tilmed meget smukke.


Sidste år på havefestivalen købte jeg en hvid jakobsstige, Polemonium caeruleum 'Album'. Den har en enkelt blomsterstand, så nu håber jeg, den vil frøformere sig, så jeg kan få nogle flere planter, for både blomster og blade er dekorative.


Et kik fra den hvide have.


Pæonerne blomstrer rigt i år.


Paeonia lactiflora 'Immaculee'


Torskemund, Linaria purpurea, har jeg et had-kærligheds-forhold til. Had, fordi den sår sig alt for villigt. Kærlighed, fordi det er en ualmindelig smuk plante med lange elegante spir.


Når jeg skal præsentere blomstrende stauder er løvefod, Alchemilla mollis, slet ikke til at komme uden om. Den topper min hitliste.


Stjerneskærm, Astrantia, er også med på hitlisten, hvilket især skyldes den lange blomstringstid og de diskrete, men meget elegante blomster.


Trekantblomst, Tradescantia 'Bärbel' har den smukkeste blå farve.


Og så til noget meget mere alvorligt - rosenrust.


Det klogeste ville nok være at grave rosen op, udskifte jorden og plante en ny rose, som er resistent over for rust, men ak - når det er favoritrosen, Rose de Rescht med de skønneste blomster og den dejligste duft, der hvert år angribes af rust, er det næsten ikke til at bære at skulle grave den op.


Og til slut en lille sød historie:

Byen Friedrichstadt i Sydslesvig er også kendt som rosenbyen.


I tidligere tider var det nemlig sådan, at bystyret forærede alle brudepar en rose, som blev plantet foran husene. De tider, hvor bystyret deler roser ud, er forbi, men i byen har man fortsat traditionen med at plante roser. Jeg var lige været på udflugt til byen, og jeg gik og beundrede alle de smukke roser.


Hvis andre byer tog ved lære af Friedrichstadt, ville mange kedelige husfacader få et løft.

 


17 kommentarer:

  1. Så fine staudebed du har! Rose, geranium og peoner er favoritter som er dekorative i lange tider. Løvefot er også så fin, og blomstrer også veldig lenge. Hva skulle vi ha gjort uten disse gode hjelperene i hagen? :)
    Ha det godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er lige præcis gode hjælpere. Det er godt at have nogle planter man kan “stole” på.
      Du må have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja det hele eksploderer nu, så det er slet ikke til at følge med. Jeg har samme forhold til linaria, de kommer op alle vegne, men de er nu kønne.
    Med hensyn til Rose de Rescht har jeg ofte været ked af den, den får alle mulige sygdomme. Jeg har prøvet et par år at klippe den helt ned efter blomstring. Jeg synes det hjælper lidt.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidste forår klippede jeg rosen helt ned, og det hjalp i den første del af sæsonen. Men senere på sommeren tog rusten helt over, og det gjorde jeg ikke noget ved, for der var så meget andet der også skrantede i tørken. Vi har et princip om ikke at bruge gift i haven, så den vej går jeg ikke. Nu får vi se, hvad der sker senere på sæsonen, måske kommer spaden frem🤨.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna

    Alletiders historie fra Friedrichstadt, og ja det ser da godt ud!
    Godt du fik regn på det rigtige tidspunkt, pæonerne ser endda ud til at klare det:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. I min by kunne vi godt bruge nogle flere roser, men jeg tror desværre ikke, at bystyret læser med på Havesysler.
      Forleden kom der en dejlig stille regn, det kunne vi godt bruge mere af.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det er en dejlig tid lige nu og dine bede bugner jo af ren og skær vækstkraft og skønhed.
    Sjov historie om bryllups-roserne! Det har da helt sikkert forskønnet byen.
    Prøv at kigge på Tradescantia i lup. De fine blå hår midt i blomsten er så tynde at man kan se cellerne sidde som perler på en snor.

    God weekend fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da et bystyre, der gjorde noget til byens forskønnelse.
      Jeg har lige været i haven med luppen, men Tradescantiaens blomster havde lukket sig sammen, så jeg må derud igen i morgen. Hvis naboen ser mig i haven med en lup, tror hun da, at min haveentusiasme har taget helt overhånd.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. For en fantastisk flor hos deg Elna. Sommeren står i all sin prakt. Hvilken vakker historie om rosebyen og så flott at de holder tradisjonen med å plante rose levende. Din Løvefot ligner litt på Torskemund (Linaria) som er en av mine favoritter. Fikk frø fra en dansk hagevenn for mange år siden. Riktig god helg og nyt din hage.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Dagene omkring midsommer er fantastiske. Hvorfor rejse sydpå, når vi har de lange lyse sommeraftener i Norden. Jeg kan godt lide mange af de planter, der sår sig selv. Men man må jo være omhyggelig, og huske at klippe frøstandene af, inden planterne smider frøene. Men det er lettere sagt som gjort😉.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna!

    Jag får då säga att din trädgård ger ett imponerande intryck just nu. Så frodigt och vackert med samstämmiga färger, det är något att minnas när vinterns kyliga vindar viner runt husknuten.
    Trist med din ros Elna, speciellt när den är en av dina favoriter.

    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja på sådan en vinterdag, som du beskriver, er der trøst at finde i fotoarkivet.
      Man drømmer jo altid om sunde roser, men der er mange sygdomme, der kan ramme dem, og vi sprøjter jo ikke. I vores have vokser planterne tæt, det vil nok gavne roserne, hvis de får lidt mere luft omkring sig.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna!

    Vakker blomstring hos deg nå. Tror nok at vi langt på vei, har de samme favoritter. Marikåpe blomstrer her veldig snart. Geranium 'Alba' er det en stund til. Jeg synes roser er vanskelig å få til. Dessverre. Byer som har mange roser, ønsker folk velkommen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, vi har nogle favoritter til fælles. En gang gravede vi alle vore roser op, fordi vi ikke havde held med dem. Men vi kunne ikke undvære dem, og efter nogle år plantede vi nye😀, så må vi finde os i, at de ikke altid lykkes. Du har ret, en by med roser byder velkommen, og man husker byen og vender gerne tilbage.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna! Herlige bilder fra din deilige hage! Du har nok litt bedre klima enn oss, men også her har vi endelig fått litt sommer :-)) Så er vi fornøyde! Ønsker deg en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har det lidt for tørt, men med hjælp fra havevanderen går det. Det er ikke så varmt, men med sidste års varme sommer i erindring, skal jeg ikke klage. Jeg nyder dagene i haven.
      Du må også have en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet