fredag den 17. januar 2020

Bangsbo Botaniske Have

På denne årstid er der ikke så meget fra haven at vise og fortælle om. Derfor har jeg gemt nogle billeder fra sidste sommers havebesøg, og det er meningen, jeg vil vise dem i de kommende uger.

Jeg har flere gange hørt om Bangsbo Botaniske Have. Det skulle være en af de haver, som man bestemt må se. Da vi sidste sommer skulle til Skagen, lagde vi derfor vejen forbi, og jeg skal love for, vi fik en stor oplevelse.

Herregården Bangsbo ligger i udkanten af Frederikshavn. Bygningerne rummer Kystmuseet Bangsbo, der er en del af Nordjyllands Kystmuseum.


Omkring bygningerne ligger en 8 ha stor park. Parken er inddelt i flere forskellige "haver", der er indrettet som læge- og krydderurtehave, rosenhave, sansehave, frugt- og bærhave,


og så er der en helt fantastisk botanisk have. Jeg blev meget imponeret, da jeg så den. Her er virkelig noget at komme efter. Den botaniske have var langt større, end jeg havde forestillet mig, og så er den meget velholdt, hvilket ikke mindst skyldes en vennekreds bestående af en stor flok frivillige.

Det første, man får øje på, er to store spaltebede, det ene opbygget af tufsten. Det er ret imponerende, at man har fået alle de tunge sten fragtet dertil og fået bedene bygget op.


Små hyggelige stier slynger sig rundt mellem planterne i haven.


I bregnebedene var frodigheden stor.



Vi besøgte haven sidst i august. Da stod lyngen i blomst i det store hedeområde,


og de sensommerblomstrende stauder var på det højeste.


I vores have fører jeg kamp mod dueurten, men den bliver troligt ved med at dukke op i bedene. Jeg synes, dens blomster er så smukke, men jeg er bange for, at den skal blive et problem, hvis jeg giver den lov til at være der. Om dueurten i Bangsbo Botaniske Have var plantet, eller om den også var dukket op af sig selv, ved jeg ikke, men yndig er den.


Nogle botaniske haver kan virke ret kedelige i deres opbygning. Sådan er det ikke her. Man har gjort sig umage med at skabe nogle flotte og spændende beplantninger.


Jeg har set mange uheldige eksempler på, hvor svært det kan være at anbringe en Gunnera, så den passer til omgivelserne. I nogle haver har jeg set den plantet midt på en græsplæne, og det synes jeg ikke er en god placering, men prøv engang at se, hvor smukke de her tager sig ud ved søen.


Den mørke hæk (jeg tror den var af blodbøg) er en smuk rumdeler. På venstre side af trappen vokser en gruppe bronzeblad, som i farve spiller flot op til hækken.


Vi havde sat et par timer af til vores besøg, men det er for lidt, hvis man også vil se parkens øvrige "haver". Man kan jo også tage hele oplevelsespakken med og gå inden for og se udstillingerne i den gamle herregård.

26 kommentarer:

  1. Det er jo så spennende å lese om de forskjellige botaniske hager rundt om i Danmark. Spaltebed er så stramme og minimalistiske i formen, men veldig fine.
    Jeg er enig med deg at Gunnera passer veldig fint ut mot sjøen der. Det er en så stor plante at den passer ikke overalt, nei.
    Bronseblad er også en veldig fin plante. Takk for de flotte bildene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne ikke tænke mig at anlægge et spaltebed i min egen have, men jeg synes, det er spændende at se et fint anlagt spaltebed. En kollega ville engang forære mig en Gunnera, men jeg sagde høfligt nej tak, jeg kunne ikke forestille mig, hvor jeg kunne placere den, men vi har heller ikke vand i haven. Bronzeblad holder jeg også meget af.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Jeg kan helt tilslutte mig din anbefaling af et besøg på Bangsbo. Dine billeder er en fin reklame for haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil også gerne reklamere lidt for Bangsbo, jeg synes, de fortjener det. Frederikshavn er trods alt ikke så stor en by, så det er ret imponerende, at der kan samles en stor vennekreds.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!

    Imponerande som många av de danska botaniska trädgårdarna - och välskött. Jag har alltid drömt om en spaltbädd eftersom jag gillar det minimalistiska och de växter som trivs i en sådan miljö.
    Ljung planterad på detta sätt, i stora sjok är så vackert, något annat än de ensamma plantor som jag får plats med i min trädgård.
    Tack för titten och en trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, at et spaltebed kunne falde naturligt ind i din have. I min have, ville den ikke kunne indpasses. Jeg beundrede også lyngbedet, men det var jo også lige i blomstringstiden, jeg så det.
      Tak fordi du kikkede med - og en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Flotte billeder, for en gang skyld har jeg også været der, jeg var selvfølgelig mest betaget af rhododendronerne, vi var der nemlig i maj. Min søn fik uddannelse på flådenstationen i Frederikshavn, derfor var vi der. Spaltebedet blev lavet, mens vi gik rundt der. Men du har ret tre timer er for lidt, vi fik ikke set det hele.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nemt nok, at finde gode fotomotiver, men vi var der en solskinsdag lige over middag, så det var ikke så let at tage billeder. Jeg var ret imponeret over spaltebedene, det har også været et stort arbejde at lave dem. Skal man også se museet samt have et måltid mad, kan man vist godt sætte det meste af dagen af.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna

    Spaltebed har jeg set rigtig mange af det sidste halve år. Nogen bedre end andre, Bangsbo kan bestemt godt være med! Der er over 3500 forskellige planter i spaltebedet siger de selv - imponerende!

    Tak for turen!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var ret imponeret af Bangsbo. Med frivillig arbejdskraft kan meget lykkes.
      Jeg er glad for, du kunne lide turen.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. det ser spændende ud det sted.. Det skal huskes hvis vi engang kommer på de kanter.
    Dueurt er en "ulv i fåreklæder". Yndig men fantastisk god til at løbe rundt. Vi har den i grøftekanten udenfor haven og den ville så gerne ind i haven. Men der bliver den altså hevet op.
    Ja, det er en langt mere naturlig og smuk placering af gunnera ved en sø. Den ser så ensom ud midt på en græsplæne, helt alene.
    jeg har altid været facineret af spaltebede. Bare det arbejde at lave dem. Det ville nu ikke passe ind i min have, men i store anlæg er de jo flotte som her.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. I kan tage en rundtur til Bangsbo og Haven i Hune.
      Dueurten er bare så smuk. Jeg har aldrig set den til salg i en planteskole, så den findes nok ikke i en forædlet udgave.
      Plantet det rigtige sted er Gunnera en flot plante. I vores have ville jeg ikke kunne få den placeret. Jeg blev engang tilbudt et eksemplar af en kollega.
      Spaltebede er ikke lige mig, men jeg blev også fascineret, da jeg så spaltebene på Bangsbo.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Det var ett vackert tips som jag ska gömma i minnet. Gunnera är en maffig och vacker växt, i Göteborgs botan har man gjort samma sak och planterat den vid en stor damm. Då fungerar de riktigt bra. Ormbunksdelen blev jag nyfiken på :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige netop ved en dam, at Gunnera tager sig smukkest ud. Der var så mange flotte bregner, så jeg blev helt betaget af bregnebedet.
      God weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna
    Det ser ud til at være et dejligt sted, der kan mere end at præsentere planter. En traditionel botanidk have kan godt virke som en kedelig opremsning, så det er godt at se, hvor fint det kan gøres. Tak for det gode tip. Den kommer på ønskelisten.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja en botanisk have med lange rækker af planter forsynet med store navneskilte, kan godt virke ret kedelig. Men her var hyggeligt og meget frodigt. Du kan jo lave en udflugt til Bangsbo og Haven i Hune. Har du et par dage til turen, kan jeg også anbefale haven ved Skagen Museum.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Det var da virkelig en oplevelse med sådan en skøn park. Er meget begejstret for de fine plantesammensætninger og -rum, som du viser. En botanisk have kan ellers godt være ret kedsommelig, men her bliver der gjort noget ud af oplevelsen også.
    Jeg har en forkærlighed for dueurt - og gederams - både med blomster og frø, så jeg lader dem ofte stå til de er færdige med at se godt ud. De har en lille kompakt rod og er lette at trække op, så dem skal du ikke være så bange for.

    Tak for et fint indlæg!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Din kommentar om botaniske haver, er jeg helt enig med dig i.
      Dueurt og gederams er skønne planter, som kan tilføre haven et naturligt præg, men som sagt har jeg lidt respekt for deres evne til at formere sig. Måske skal jeg lytte til dig og give dueurten lidt mere råderum.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Vilket underbart ställe! Njuter av dina bilder...
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var mange flotte motiver, så jeg kunne slet ikke lade være med at tage billeder. Men solen drillede lidt, den var for skarp.

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Hei Elna! Jeg har også besøkt denne flotte hagen og latt meg begeistre av både spaltebed og andre deler av hagen :-)) Grunnen til at vi besøkte Bangsbo var at vi hørte et foredrag om oppbyggingen av spaltebedet i Skottland :-)) Koselig å se dine bilder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt at I hørte om Bangsbo i Skotland. Jeg ved ikke så meget om spaltebede, men jeg synes, Bangsbos spaltebede er flotte. Det må have været et stort arbejde at lave dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Hej Elna. Tak for rundturen. Det er et interessant sted, og du har taget nogle gode billeder. Vi har plantet en gunnera ved vores sø, og jeg håber, den bliver ligeså flot, som den, du viser. Godt tip:) Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for, du ville med mig på rundtur.
      Jeres Gunnera skal nok blive flot, hvis I passer på, at den ikke fryser fødderne om vinteren.

      Hilsen Elna

      Slet
  13. Der er så dejligt oppe! Det lavede jeg også et indlæg om i sommers, i ren begejstring :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig! Jeg fandt dit indlæg på jeres blog, og jeg kan se, du var der til plantemarkedet. Jeg vil også gerne derop, når der er plantemarked, men der er desværre lidt langt.

      Hilsen Elna

      Slet