fredag den 31. januar 2020

Januarhaven

Skal jeg nå at lave et indlæg med titlen januarhaven, er det ved at være sidste udkald. I år har januar været grøn, jeg tror ikke, vores termometer har været under 0, og regnmåleren er blevet tømt for 72 mm. Så det har jo langtfra været en gennemsnitlig januar. Det gode ved det milde vejr har været, at det har været muligt at arbejde i haven. Jeg kan godt lide at trække i det varme tøj og finde haveredskaberne frem.



Der er sådan set nok, man kan lave derude. Jeg har først og fremmest været i gang med at klippe stauder ned. Det er ikke helt nemt, for løgplanterne myldrer op overalt, og man vil jo helst ikke træde de små spirer ned.


Det er også tiden til at beskære buske og træer. Ved hjælp af en langskaftet beskærersaks, kan jeg lige netop nå til at beskære den pilebladede pære.


Jeg er også i gang med kantspaden langs flise- og græskanter. Langs græsplænen bliver der hugget kanter af flere gange i løbet af året, men langs flisekanterne er det som regel nok at hugge kanter af en gang om året, og det kan jo sagtens gøres om vinteren. Prydjordbærrene havde sendt lange udløbere ud på fliserne.


Vi har fortsat rødder liggende fra efterårets haveprojekt. De er temmelig tunge, så vi håber, der forhåbentligt kommer en tør periode, så vi kan banke noget af jorden fra dem.


Træstykkerne, som vi bruger til at sidde på ved bålpladsen, er ikke så anvendelige til formålet længere på grund af svampe, men smukke er de, og vi nænner næsten ikke at fjerne dem.


Når jeg anskaffer stauder, vil jeg fremover have mere fokus på stauder med vintergrønne blade.


Her er det bleggul kløver, Trifolium ochroleucon, der står med friske grønne blade.


Buskvedbenden er smuk i vinterhalvåret.


Hvornår mon den første rabarberkage kan serveres?


Mine favoritblomster til vinterens og forårets krukker er stedmorblomster. Jeg kan altså ikke stå for dem, så når de står uden for Kvickly, hopper de op i min kurv.


Det bliver spændende at se, hvad februar vil byde på. Bliver det snemænd eller påskeliljer?


20 kommentarer:

  1. Godt I har sandjord, I har næsten fået dobbelt så meget regn, som vi har. Vi har rigeligt, det står mange steder i haven som pytter. Du har været flittig i haven noget mere end mig. Men jeg har da klippet lidt stauder, det er heller ikke nemt, når man dårligt kan gå rundt derude, fordi jorden er så fedtet.
    God weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nogen gange kan man da blive glad for sandjord. Hvis jeg er kommet længere end dig, er det vel bare fordi vores have er meget mindre end din.
      Også god weekend på Samsø!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det er nesten ikke til å tro at din hage er så grønn og frodig nå i januar! Jeg misunner deg å kunne arbeide i hagen nå, for da kommer du så tidlig i gang med alle dine gjøremål.
    Stemorsblomster er så søte ja, for de trives godt ute når temperaturene ikke er så høye. Jeg pleier også å kjøpe de når det begynner å bli vår her også, dvs. i slutten av mars måned 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret er altid en travl tid i haven, så det er dejlig at komme tidligt i gang. Når man køber stedmorplanter, får man mange måneders blomstring, så det er en billig fornøjelse.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja, tiden går hurtigt! Jeg har også været i haven, hvor jeg er i gang med græskanter, som dig, og jeg har fjernet lidt ukrudt, men der er masser endnu!! Jeg har også besøgt Jas og købt flere roser, som jeg er i færd med at plante. I har meget grønt, som pynter ekstra meget her om vinteren:) Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ukrudtet har virkelig groet godt i vinter, så jeg skal også i gang med at luge. I det lune vejr er der meget, man kan plante nu, hvis planteskolerne ellers har det hjemme på denne årstid. I fremtiden vil jeg satse lidt mere på vintergrønne stauder, så der også er noget at kikke på, når staudetoppene er klippet ned. Dengang vi havde både rim og sne om vinteren, lod jeg altid frøstandene stå og pynte.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hei Elna!
    Jeg synes som du, at det er deilig å holde på i hagen nå. Det er vakkert å se omrisset av hagen. Vakre stubber med sopp. Nå snør det her, men det er mildt. Det er den første snøen siden desember.
    Deilig at det er februar i morgen. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal bare have varmt tøj på, så er det dejligt at være ude i vinterhaven. Ja stubbene er flotte, men ikke så gode at sidde på. Måske kunne vi flytte dem til et andet sted i haven og så anskaffe nogle nye til at sidde på.
      God weekend til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!

    Du har nog haft liknande väder som vi här längre norrut. Jag brukar titta på vädret på TV och ser att temperaturerna har varit ganska likartade. Jag har också varit ute några dagar och påbörjat vårstädningen, det är första gången som det varit möjligt.
    Jag håller med dig, vintergröna växter blir mer och mer viktiga, många är känsliga för den vinterkyla vi normalt har här men det är nog dags att pröva på. Ännu ingen tjäle i marken och nu kan det nog nästan göra detsamma. Mycket gror i trädgården och ett bakslag nu vore inte trevligt.

    Vilka läckra svampar du fått på stubbarna, jag skulle låta dem vara, ett naturens smycke.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dengang vi havde rim og sne lod jeg staudetoppene stå og pynte vinteren over. Men nu klipper jeg stauderne ned allerede efter jul, og så bliver staudebedene lidt triste, hvis stauderne ikke er vintergrønne. Svampene vil jeg også vælge at se på, som naturens smykke.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hej Elna

    Ja, det giver bedre og bedre mening at have vintergrønne planter - både for os der har noget flot at kigge på men så sandelig også for planten - De vintergrønne har jo et forspring om foråret.
    Meteorologerne har ikke rigtigt noget omslag i sigte - bliver dette året uden vinter?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja man må sige, at klimaforandringerne laver om på mange ting i haverne. Både planterne, dyrene og vi haveejere må tilpasse os.
      Skal vi have vintervejr, ønsker jeg virkelig, at det må blive snart.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. ja det er måske nemmere nu at finde vintergrønnne planter. der da flere ting er "normalt" ville være visnet nu, men som er grønne.
    Jeg er osse ude så snart jeg kan,, engang imellem når jeg det lidt til hverdag osse, nu lyset er ved at komme igen. Men her er det så fedtet at gå i haven, at jeg faktisk har strøet grus ud de steder vi går mest. Nogle steder har jeg nu bestemt til at brolægge hen over tid, for det lader til vi skal slås med lange våde perioder.
    Februar kan da kun blive bedre.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan virkelig mærke, at dagene bliver længere😀, og bare af den grund bliver februar bedre. Det er ikke sjovt for dig, at jorden er så fedtet, og mange planter kan jo heller ikke lide, hvis rødderne har det for fugtigt.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Jeg tror vores januar minder ganske meget om din. Og regnmåleren er blevet tømt ofte, her sidst for 15 mm. Det skæpper i kassen!
    Her har vi ingen påskeliljer i blomst men alle løg er oppe og strækker sig dag for dag.
    God idé at bruge tiden på kantskæring og beskæring. Jeg burde nok gøre det samme...
    Alting ser så fint og overskueligt ud i din have nu, og vi mangler stadig en vintermåned.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har jo ikke så meget tid til havearbejde, som jeg har. Jeg har det sådan, at jo mere jeg når i haven nu, jo mindre er der at gøre til foråret, og så nyder jeg at arbejde derude. Det er spændende, hvad der venter i den sidste vintermåned.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Trifolium är så vacker i bladen och kanske som allra finast nu när vi vill ha grönt. Januari är annorlunda men inte så annorlunda om jag tänker på de sista åren. Då är det mer en glidande förändring. Det jag inte vill ha och som jag hoppas vi slipper är en sen vinter...

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Trifolium har smukke blade, og de er netop fine på denne årstid. Blomsterne er også smukke, de virker så naturlige, og farven passer ind overalt. En sen vinter vil kunne ødelægge meget i haven.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Vi er mere eller mindre holdt op med at måle, hvor meget regn vi får, men tørke lider vi på ingen måde under. Træstammen med de mange flotte svampe er nok mit yndlingsbillede denne gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Træstammerne er desværre ikke så gode at sidde på længere, så vi må vist have anskaffet nogle andre skamler. Vi har et stort område med guldjordbær som bunddække. Der har vi en lille kvasbunke af hensyn til dyrelivet. Jeg tror vi laver en lille opstilling af træstammerne ved siden af kvasbunken, så kan naturen gå sin gang, og vi kan nyde de smukke svampe.

      Hilsen Elna

      Slet