fredag den 3. april 2020

Velkommen april

Marts sluttede med en perlerække af solskinsdage og ingen nedbør, så det har tørret på den våde jord. Her i haven har vi kun fået 33 mm regn i marts. April har ord for at være lunefuld, og selvom vi ikke er nået ret langt ind i april, har vi allerede haft blæst, regn og hagl. Men vejrmeldingen ser heldigvis fornuftig ud for den kommende tid.

I går kom der pakke fra Staudestedet. I pakken lå 10 potter omhyggeligt indpakket i våde aviser.


Potterne indeholdt 10 floks, Phlox paniculata 'Fujiyama'. Planterne beskrives som omkring 120 cm høje. Rigtblomstrende med hvide blomster i juli-august. Trives i en almindelig havejord i sol/halvskygge.


Vi har dårlige erfaringer med floks. De har ikke villet trives i vores tørre sandjord, og de har været angrebet af meldug. Så det er mange år siden, vi sidst havde floks i haven. Men da havearkitekt Laila Sølager besøgte os i efteråret, fik hun os overbevist om, at sorten 'Fujiyama' ikke er så krævende. Vi håber det bedste for de nye planter.

I haven grønnes det dag for dag, men de kolde nætter i marts har forsinket foråret lidt. Det gør ikke noget, at det hele ikke springer ud på en gang. Snebollebusken, Viburnum burkwoodii 'Conoy' har i lang tid stået fyldt med smukke knopper, nu ser det ud, som om knopperne begynder af åbne sig.


Hostaerne vil snart folde bladene ud.


Mon der bliver rabarberkage til påske?


Lavendlerne er blevet klippet ned. Jeg laver hvert år lavendelstiklinger af nogle af de afklippede grene. Jeg stikker dem i potter med såjord og stiller dem i et vindue i nogle måneder, indtil de har udviklet et godt rodnet. Enkelt og nemt!


Der bliver let trængsel i vinduerne på denne tid. Her er det pelargonier og georginer, der kæmper om pladsen.


På grund af den milde vinter startede løgblomstringen meget tidligt i år, og de kolde martsnætter har trukket i den anden retning, så der er fortsat mange løgplanter i blomst.




Påskeklokkerne og påskeliljerne har blomstret i meget lang tid, men de holder ud, som om de har bestemt sig for, at de vil blive og ønske god påske.


26 kommentarer:

  1. Fint med lidt nyt til haven, jeg håber, at floksene klarer at være i jeres have, de er så fine. Efter den milde vinter, blev det koldt, så det går ganske rigtigt ikke så hurtigt mere, heller ikke her hos os, mine vibeæg blomstrer ikke endnu. Det sidste billede tager prisen i dag.
    God weekend til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis jeg forkæler floksene lidt, går det nok. Det vil være dejligt, hvis nogle af påskeliljerne kan holde til påske, de lyser så dejligt op.
      I må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hell og lykke med de nye phlox! Jeg tror nok også problemet ligger i tørr jord og tørke liker de ikke. Da får de dessverre meldugg. Jeg håper at den nye navnsorten er bedre. Smart måte å formere lavendel, så takk for tips. Ditt siste bilde er veldig fint, ja!

    SvarSlet
    Svar
    1. Meldug på floks er vel et generelt problem, navnlig i tør jord, men mon ikke man arbejder på at udvikle nye sorter, som ikke er så modtagelige. Lavendler lader sig nemt formere, og det kan jo ikke betale sig at gøre det mere besværligt end nødvendigt.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Så fin plantering med narcisser :) Jag kan känna doften ända hit. Olvonet 'Conoy' var nytt för mig men jag vill gärna ha ett doftande olvon så småningom.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er kommet nogle voldsomme haglbyger i dag, men narcisserne er seje, og de står fortsat ranke.
      Conoy er smuk både i blomst og i knop. Men det er næsten bladene, der er flottest, fordi de er så blanke. Når solen skinner på dem bliver de næsten blændende.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Hej Elna
    Altid dejlige billeder fra din have! Jeg kan godt blive lidt misundelig over at du er så strukturet og planlægger. Ikke meget tilfældigt over hvad der havner i bedene. Jeg selv bliver ofte fristet af et godt tilbud eller spændende planter, køber en af hver slags fordi jeg lige skal prøve det af...
    Phlox Fujiyama har jeg også, den er skøn. Meget sund på min tunge jord, lækker limegrønne forårsspirer, den absolut seneste blomstrende af mine floks, med store skærme men den enkelte blomst hører til de mindre og mere elegante efter min mening. Tror du bliver glad for den!
    Mvh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg er nu ikke mere struktureret, end at jeg kan gå på plantemarked og komme hjem med en samling forskellige planter, som jeg ikke ved, hvor jeg skal plante. Jeg er glad for at høre om din begejstring for ‘Fujiyama’. Jeg må passe den godt, så den kommer til at føle sig hjemme.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Snebollebusken er min favorit. Den rummer forventningens glæde til,når knopperne springer ud og bliver til smukke blomster, og den skønne duft begynder at brede sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig! Snebollebusken er en skøn busk. Jeg holder måske allermest af de skinnende blanke blade. De er så smukke, når solen rammer dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna.
    Takk for inspirerende bilder fra hagen din. Vi har også kunnet nyte våren litt lenger på grunn av det kalde været:-) Nå fikk jeg også vite hvorfor floksen ikke trives i et av våre bed. Ellers stortrives den andre steder. Jeg har nok også en forkjærlighet for den hvite.
    Og.. det blir nok lavendelstiklinger her også:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Da vi stod op i morges, var jorden hvid for første gang i år. Det var ikke sne, men hagl. Man må sige, at de blomstrende påskeliljer er udsat for lidt af hvert.
      Vi må prøve at skabe gode vækstforhold for floksen, så den kan lide at bo hos os.
      Lavendler kan man aldrig få for mange af 😀.
      I må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei Elna!
    Jøje meg så langt det har kommer hos dere. Fantastisk blomstring. Det er en god trøst at det kommer her også. Nå går det visst mot varmere netter. Frostfrie netter gjør mye med våren. Lykke til med 'Fujiyama'! Har akkurat googlet den. Vakker. Ha det godtt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, blomstringen kommer også hos jer. Det er godt at have noget at glæde sig til.
      I påsken meldes om frostfri nætter og lune dage. Så kommer der nok gang i græsplænen, den ser lidt trist ud.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Held og lykke med din flok af floks!
    Jeg er også meget godt tilfreds med at foråret ikke gik så hurtigt som man kunne have forventet da tulipanerne stak næsen frem allerede i januar. Det er dejligt at kunne nye blomstringen i lang tid, og du har da virkelig også nogle skønne Narcisser at glæde dig over.
    Her er Hostaerne ikke så langt fremme endnu, men dem glæder vi os stadig til at se udfolde sig. Der er så meget at glæde sig til, men også meget at glæde sig over netop nu.

    Hav det godt!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en dejlig tid lige nu i haven og i naturen, og som du skriver har vi også meget at glæde os til. Jeg ved slet ikke, hvordan vi skulle have klaret denne tid med nedlukninger mv., hvis kalenderen havde vist november,
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Jeg er ambivalent med hensyn til phloks. Men jeg har dog haft en, der absolut ikke fik meldug, så det kan lykkes. Held og lykke med dine.
    Mine vibeæg er ikke nær så langt, men de står også i halvskygge. Jeg venter tålmodigt.
    Er det stiklinger, du har taget af pelargonierne eller er det frøplanter? Jeg har for første gang to overvintrende pelargoner, fordi det har været så mildt. Jeg har klippet den ene tilbage og forsøgt at sætte det afklippede i vand. Det skulle kunne danne rødder, men jeg er ærligt talt på bar bund.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vibeæg er værd at vente på. Blomsterne er jo sjove, og så synes jeg, planten har en meget elegant vækstform.
      Jeg har for første gang også pelargonier, som har overvintret i haven. Men de viste er alle stiklinger fra et par, som jeg har haft indenfor. Jeg har en fast rutine, som jeg for mange år siden lærte af Søren Ryge: 1. februar klipper jeg pelargonierne ned og sætter stiklingerne i vand i et farvet glas (farven hæmmer bakterieudvikling). 1. marts har stiklingerne fine rødder, og jeg planter dem i potter i almindelig pottemuld.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Tusind tak for tip. Jeg skifter straks vase :-)

      Slet
  10. Hej Elna!
    April har varit ombytlig också hos oss, kallt, blåst, regn och snö, men igår var den varmaste dagen hittills i vår. Din rabatt med alla vårblommor är så vacker. Har flox i olika rabatter, och de ser ut att trivas riktigt bra, förutom i en rabatt, där ser de bara tråkiga ut.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. I går havde vi også årets varmeste dag. Forårsblomsterne strålede i solskinnet, men de holder jo desværre ikke i så lang tid, når det er så varmt. Men man kan jo ikke få alle fordele😉.
      Det er godt at høre, at du har held med floks. Jeg håber, de også vil trives her.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Hei Elna! Mange spennende prosjekter på gang :-)) Din Viburnum burkwoodii 'Conoy' så lekker ut med sine nesten åpne knopper! Nå er det mye å glede seg over i hagen, og med litt solskinn så går det fort! Godt med påske så kan vi virkelig nyte hagen hver dag :-)) Ønsker deg en fortsatt deilig påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. ‘Conoy’ er en dejlig busk. Jeg har ventet på blomsterne i lang tid, men det gør jo ikke noget, når knopperne er så smukke. Ja der er meget at glæde sig over i haven og i naturen på denne tid.
      Du må også have en god påske.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Full blom hos dig och härliga vårbilder! Vilket bra tips med lavendeln också, det ska jag testa :)
    Önskar dig en fortsatt GLAD PÅSK!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti! Våren er jo gavmild med fotomotiver. Lavendler kan man aldrig få for mange af.
      Du må også have en fortsat god påske!

      Hilsen Elna

      Slet