fredag den 8. april 2022

Aprilhaven

For nogle dage siden kom der omslag i vejret, nattefrosten ophørte, og der kom regn. Det har sat skub i planterne, og nu kan man virkelig se, at det grønnes dag for dag. Espalieræbletræet, der vokser ved en sydmur, folder bladene ud. De sidste par år har det givet meget lidt frugt, og der er desværre heller ikke ret mange frugtknopper på træet i år.


Også stauderne er der kommet skub i. Skotsk lostilk, Ligusticum scoticum, står med blanke, lysegrønne blade.

Liden singrøn, Vinca minor, blomstrer stort set året rundt, men lige nu må man vist sige, den har sin hovedblomstring.

De lidt sartere planter som lavendler, roser, hortensiaer, poppelroser m.fl. ville jeg ikke beskære så længe, der var nattefrost, men nu er det gjort. Jeg skærer altid lavendlerne meget langt ned. Fordi vi har sandjord, skulle der ikke kunne ske noget ved det. Men jeg får alligevel altid lidt kolde fødder, når det er gjort. Så for en sikkerheds skyld, tog jeg nogle stiklinger af det afskårne.


Poppelrosen, lavatera olbia 'Barnsley' var ikke så skadet af vinteren i år, men den blev alligevel skåret temmelig langt ned, ellers bliver den alt for stor.


Mens jeg gik min fotorunde, begyndte det at regne, så jeg gik indenfor og fortsatte. Det næste billede er taget ud gennem vinduet. Efter den tørreste marts måned, går jeg hellere end gerne ind på grund af regnvejr.  


I vindueskarmene er pladsen ved at blive lidt trang.


Stiklingerne fylder efterhånden en del, og blomsterfrøene er begyndt at spire.


De små spirer sætter gang i søde sommerdrømme, og jeg måtte i fotoarkivet og finde et par sommerbilleder.



På sofabordet ligger Lotte Bjarkes nyeste bog "skærehaven trin for trin". Den er bestemt også med til at sætte gang i sommerdrømmene.



Påsken står for døren,


og den gule påskekylling er lige kommet ud af ægget - eller rettere sagt, den er kommet op af kassen med påskepynt.


Jeg vil ønske alle jer, der kikker forbi Havesysler, en god påske.

24 kommentarer:

  1. Så deilige sommerbilder fra i fjor du viser. Det er bare å glede seg til det som kommer snart.
    God påske til deg også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Forventningens glæde er altid stor hos haveejere på denne tid af året. Når jeg ser sommerbilleder fra haven, bliver jeg altid overrasket over, hvor meget planterne fylder.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Hej Elna!
    Det var fina bilder du visar. Vi har snö, som kommit igår och i natt. Hoppas att den försvinner till nästa vecka, så vi kan vara ute i trädgården och njuta av våren.
    Glad Påsk ! Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forstå, at du ikke er så begejstret for den sne, der falder i april. Nu vil vi helst have forår.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja, der er gang i forårs- og sommerdrømmene, og jeg synes, din have er vældig langt fremme med grønne blade på flere ting. Vi har haft aprilvejr i dag med sne, hagl, regn og sol samt blæst så det er bidende koldt. Her loves nattetemperaturer ned til frysepunktet om et par dage, men jeg håber, de fortryder.
    Jeg har lige slået Poppelrose op. Den er ikke helt hårdfør, står der. Dækker du den til? Og er den en af de tørketålende planter?
    God påske til dig også. Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er det også blæsende, så man skal finde sig en god lækrog, hvis man vil sidde ude med kaffen.
      Jeg dækker poppelrosen med blade og stikker nogle grene ned i jorden omkring den til at holde på bladene. Det er vist kun sket en gang, at en poppelrose er død på grund af frost, men den kan godt fryse langt ned. Så klipper jeg den bare helt ned og så skyder den hurtigt igen. For en sikkerheds skyld tager jeg gerne et par stiklinger om efteråret. De er nemme at få til at slå rod. Poppelrose er meget tørketålende. Jeg mener, at den har pælerod. Den betegnes som en halvbusk. Jeg kan på det varmeste anbefale den. Den har så smukke blomster, og den blomstrer over en meget lang periode.

      Hilsen Elna

      Slet
    2. Tak - den er nu på ønskelisten. Du er mit tørke-orakel :-)

      Slet
  4. Jeg syntes også, det var forår i går, det grønnes så fint, men i dag synes jeg ikke, det er særligt forårsagtigt, vores vejr er som i Ebeltoft hos Lisbeth. Det er uhyggeligt som det blæser igen og igen. Roserne har jeg klippet for længst, men jeg har ventet med lavendler og lyng, ja og sommerfuglebuske. Jeg har haft flere lavatera, de er alle døde for nogle vintre siden.
    Også god påske til dig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Her blæser det også lidt rigeligt, men har man det varme tøj på, er det nu dejligt ude. Vi har haft overvejende solskinsvejr i dag. Jeg ved godt, du klippede dine roser ned meget tidligt, så modig var jeg ikke. Men nu er det gjort.
      For at være på den sikre side, laver jeg hvert år et par stiklinger af mine poppelroser. Men de plejer at klare vinteren. Jeg klipper dem som regel langt ned om foråret, ellers bliver de for store.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Jeg synes også det kan ses, at regnen har sat skub i alt det grønne. Herlig farve! Jeg er altid i tvivl om beskæring af lavendel, men jeg gider ikke langbenede planter, så jeg skærer også godt ned. En rigtig god påske til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej langbenede lavendler er ikke et smukt syn. Det plejer også at gå godt med nedklipningen. Det er vist på lerjord, man skal være forsigtig med ikke at klippe dem for langt ned.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Her er det nu rigtig Aprilvejr,, hagl sne regn sol og stiv blæst, alt sammen i dag.. Jeg måtte trække hjem en del af vejen. Der var den stiveste haglbyge med tilhørende kuling, liige i mod. uhhfff Nu glæder jeg mig til påsken, jeg har ferie fra i dag.
    Du er modig med dine lavendler. Mine er kortlivede, men vi har osse lerjord. så jeg har flest Neptera. De er mere stabile i vores jord.
    oh, Poppelrose, den er så sød.. Men lidt for sart for vores matrikel. Men måske om føje år når klimaforandringerne slår igennem, så kan de måske gro her.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Så mangler der vist kun tordenvejr! Dejligt for dig, at du allerede har påskeferie nu. Middelhavsplanter trives nok generelt bedre i sandjord som i lerjord.
      Poppelrose er virkelig en dejlig plante. Den er let at stiklingeformere, så hvis du anskaffer dig en plante, kan du jo tage et par stiklinger i eftersommeren, så kan du plante dem ud i haven næste forår - så behøver du ikke at vente på klimaforandringerne.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. De nye blade på de to første billeder ser ualmindeligt lækre ud. Sådan er det vel med nyt løv, hvis man ellers har øje for det. Dine vindueskarme bugner ligefrem med planter og stiklinger, som er klar til lunere vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det nye løv er så smukt, indtil det bliver mærket af vestenvind og tørke. Så det er med at nyde det nu.
      Jeg bestemmer hvert år, at jeg ikke vil have så mange planter i vindueskarmene, men det går altid galt for mig ;)

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Du verden så grønt! Her er det bare en iskald vind, og ikke noe regn, så de fleste plantene har ikke tatt sjansen ennå. Men rosene skyter, så jeg er i gang med beskjæringen. Hvis jeg hadde gjort nettopp dette med lavendelplantene, hadde de kanskje ikke blitt stygge.
    God påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, roserne har klaret vinteren. Men du ved jo, hvilke sorter der er hårdføre.
      Det er lidt af en satsning, at klippe lavendlerne så langt ned. Men det plejer at gå godt.
      Også god påske til dig!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Jeg venter på regnet, det skal visstnok komme om en uke, håper det blir litt varmere før det. Ser ut som du har nok å ta deg til selv om været ikke er til å være ute i. God påske, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan godt bruge lidt varmere vejr i påsken.
      Hvert år bliver der trængsel i vindueskarmene, selvom jeg lover mig selv, at til næste år vil jeg ikke have så mange planter. Men det er svært at overholde, for frøkatalogerne er så fristende, og det er spændende at stiklingeformere.
      Du må også have en god påske!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Ja, det hele går alligevel som det plejer, selvom vi synes vores tålmodighed strækkes - og det er vel også lige efter bogen:) Jeg holder meget af din bemærkning om at du altid skærer lavendel langt ned p.g.a. sandet jord... og så alligevel altid bliver nervøs. Man kan vel næsten tale om forårs- og ikke bare påsketraditioner. Vi vil sikkert slet ikke være foruden årstidens ryk frem og tilbage, og de deraf følgende nervepirrende situationer, og om 2 måneder ser alting alligevel helt vidunderligt ud! I hvert fald synes jeg nok dine bede ude og vindueskarme inde ser meget lovende ud, og sommerbillederne taler deres eget frodige sprog.
    Rigtig god påske Elna!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor har du ret - og hvor er det en god beskrivelse du kommer med. Se nu at komme i gang med at skrive den bog, Ulla!
      Forventningens glæde er næsten den største af alle glæder, og sommerbilleder pirrer til forventningerne. Men jeg nyder hver dag i haven.
      Du må også have en god påske!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Härligt vårgrönt ute i din trädgård!! Och trångt och spännande på din fönsterkarm. Jag har köpt mycorrhiza och ska ta upp de små äppleträden jag ympade. De växer dåligt så jag ska plantera om dem med de goda svampmycelen i jorden.

    Glad Påsk! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Du sørger godt for dine små æbletræer. De vil helt sikkert belønne dig og begynde at trives godt.
      Glædelig påske også til dig.

      Hilsen Elna

      Slet