fredag den 22. april 2022

Det grønnes

Man kan næsten se dag for dag, hvordan det grønnes derude. En af forårets højdepunkter er bøgens udspring. Når jeg går tur, lægger jeg mærke til bøgetræer og -hække på min vej, og nogle steder er bøgen så småt begyndt at springe ud. I vores have lader den vente på sig, men jeg tror, de første blade folder sig helt ud i dag. Til gengæld er avnbøgen, Carpinus betulus, sprunget ud. De plisserede blade er smukke, men de har ikke den helt specielle vårgrønne farve, som bøgens blade har.

Det smukkeste træ i haven lige nu er bærmisplen, Amelancier laevis. De små brune blade er så flotte sammen med de hvide blomsterklaser. Træet ses i baggrunden midt i billedet.


Det er allersmukkest op mod en blå himmel.


Nogle af de stedsegrønne planter tiltrækker sig opmærksomhed, fordi de står med nye lysegrønne skud. Det gælder buksbom, Buxus, 


krybende benved, Euonymus,


og ikke at forglemme guldjordbær, Waldsteinia. Her er der virkelig sket en forandring, for vinterens blade var ved at være meget kedelige at se på. Nu er de gamle blade næsten helt skjult af friske lysegrønne blade.


Og så til blomsterne. Påskeliljerne havde jo lige ramt plet i år. De stod påsken over og lyste gult, og kombineret med det fine påskevejr var der rigtig lejlighed til at nyde dem. Her har de fået selskab af påskeklokker.


Nu er påskeliljerne ved at takke af for i år, men så tager pinseliljerne over.


Tulipanerne er også i gang med blomstringen. Når 'Für Elise' folder blomsterne helt ud, ligner de stjerner.


Stedmorblomsterne har indtaget krukkerne.


På morgenturen, når jeg går forbi parken, beundrer jeg skovbunden. Lærkesporer, anemoner og den ellers så forhadte vorterod danner et fint tæppe. Det er foråret i fuld flor.



PS: Jeg købte nogle drejeblomster, Physostegia, i efteråret. Jeg ved omtrent, hvor jeg plantede dem, men jeg kan ikke finde dem. Er der nogen af jer, der ved, om drejeblomster er sene til at komme op om foråret?

20 kommentarer:

  1. Du har virkelig mye fint som kommer opp hos deg nå! Det treet du viser er jo helt nydelig, men helt ukjent for meg. Jeg googlet det, og det skal faktisk tåle mitt klima her. Noe å tenke på 😊
    Fantastisk bilde av lerkesporene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bærmisplen er et hårdført træ, der i vores have aldrig tager skade af frost. Træet er meget smukt i udspring. Om sommeren kommer der bær, som fuglene holder meget af, og om efteråret får det meget smukke røde høstfarver. Det er et træ, som jeg varmt kan anbefale.
      Lærkesporer er smukke, når de danner store tæpper i skovbunden. Jeg kan godt lide den lilla farve..

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Ja det grønnes, det er så dejligt. Her er bøgen ikke en gang sprunget ud, avnbøgen var heller ikke i går. Påskeliljerne er i fuldt flor her, I er lidt foran os. Til gengæld begynder rhodoerne nu, det er en dejlig tid, bortset fra den landlige lugt, der blev kørt gylle ud i tirsdags, det stinker stadig forfærdeligt, og i dag blæser det en del :(
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har ingen rododendron i haven. Jeg kan bedst lide dem i store parklignende haver, hvor de kan danne grupper. De er smukke i din have, hvor du har mange sammen.
      Gyllelugten driver også nogle gange indover her, hvis vinden kommer fra øst. Det er en meget ubehagelig lugt, men den betyder jo, at det er forår, og landmændene har gang i forårsarbejdet, så vi må leve med lugten - og tørre vasketøjet indenfor :(

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ahja det grønnes. Her er det endnu kun de sædvanlige enkelte bøge der er ved at springe ud. Næsten heldigvis, jeg vil gerne nyde anemonetæppet lidt endnu. Flot skovbund du har fanget.
    Kan bærmispel blive så stor? Jeg har kun set den som en mindre halvstor busk. Det er en jeg rigtig godt kunne tænke mig, der skal "bare" findes en plads til den.
    Du har tidlige pinseliljer? Mine er meget sene, de viser næsten ikke knop endnu, men godt det samme, for nu er det st.bededagsliljer og majliljer der tager over fra påskeliljerne. Herligt når det ene afløser det andet.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. De viste bærmispler er meget gamle - og flere meter høje. Vi havde også nogle bærmispler, som var omkring 3-4 meter høje. For et par år siden fik vi dem savet ned, og nu står de som smukke tætte buske. Så det er også en mulighed, hvis man ikke vil have dem så store.
      Det er rigtig dejligt, når blomsterne afløser hinanden. Og det gør slet ikke noget, at foråret trækker ud.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Åh ja - det er næsten som om luften er blevet grøn!! Vores bærmispler er knap så lang frem men ih hvor er de kønne med de bronzefarvede blade. De nye blade på guldjordbær har også en fantastisk friskgrøn farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bærmispler er bedårende. Jeg kikker på mine flere gange om dagen.
      Ja guldjordbærrenes nye blade har en dejlig vårgrøn farve. De gamle blade var ved at blive lidt triste at se på, men lige pludselige og ret ubemærket havde de nye blade tage over.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!
    Det ser alldeles underbart ut i din trädgård. Så mycken grönska, här får vi vänta på det ett tag till. I värmen går det fort, men nu har det blivit lite svalare väder igen. Mina påskliljor står i knopp, de är så vackra hos dig. Men snart får jag njuta av dem också.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går næsten alt for hurtigt i det varme vejr. I går nappede jeg visne hoveder af de fleste påskeliljer. Så bliver det pinseliljernes tur, men dem har jeg ikke så mange af. Du må nyde dine påskeliljer.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Du er langt fremme skal jeg love for, men her har vi jo altid den kolde østenvind om foråret. Det gør nu heller ikke noget det går lidt langsommere, og her er det stadig påskeliljerne der dominerer. Jeg plantede bærmispler for 4 år siden og de er stadig kun en halv meter høje, men det kan da være de engang bliver lige så skønne som din, for det er jo netop sådan jeg gerne ville have dem. Gad vide om jeg har gjort noget forkert eller om de er langsomme startere? Drejeblomst kender jeg ikke, men et par bispehuer er først nu ved at vise deres knopper i jordoverfladen, og de kom i jorden i efteråret. Kan det være tørken de døjer med nu?
    Ellers er det bare skønne billeder af hele forårets pallette af grønne og skønne kulører du viser! Hvor har vi været heldige med den seneste tids fine vejr, og bøgens udspring kan jeg godt vente lidt på for mage til farve findes ikke. Den er ubetinget forårets højdepunkt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke huske, om bærmispler er langsomme startere. Men det er nemme træer, så jeg tror ikke, du kan have gjort noget forkert. De skal nok blive store.
      Nu har bedet, hvor drejeblomsterne blev plantet, lige fået en omgang vand med haveslangen, så håber jeg, de kommer.
      Vi har været heldige med forårsvejret i år, men nu vil det ikke gøre noget med et par regnvejrsdage.
      Det er ikke uden grund, bøgen er vores nationaltræ.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Du har fundet nogle dejlige, sprøde forårsmotiver.
    Jeg så en del udsprungne bøge i går - åh, det er en skøn tid. Og bærmisplen har bestemt sin egen charme, selv om den ikke er grøn.
    Jeg har en del guldjordbær, men blomstringen aftager med alderen. Det er de grønne blade, jeg har den for, så jeg lever med det, men klipper du nogle gange dine tilbage?
    Jeg husker desværre ikke, om drejeblomsten er sen - jeg håber dine dukker op en dag.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også min erfaring, at guldjordbærrenes blomstring aftager med tiden. Men det gør mig nu ikke så meget, jeg kan godt få nok af gule blomster. Jeg klipper ikke planterne tilbage, de nye blade kommer op og dækker de gamle.
      Jeg har ikke opgivet håbet om, at mine drejeblomster dukker op. De blev plantet i starten af november, måske var det for sent.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. ei Elna! Det er så godt å se i hagen din hva som kommer litt seinere hos oss. Bøk har jeg så sansen for. Har heldigvis planetet hekker for noen år siden. De har virkelig flere uttrykk i løpet av året. Her er de akkurat nå mellom vinter og vår. Om noen dager får de den vakreste grønnfargen.
    Noe av det vakreste som fins, er vårblomsterende trelunder.I morgen skal vi på vårt favoritt- hvitveissted. Gleder meg! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Bøg er en fortrinlig hækplante. Jeg ved næsten ikke, hvornår den er smukkest. Når vintersolen skinner i de brune blade, bliver den helt gylden. Men den lysegrønne farve, som den har ved udspring, er indbegrebet af forår.
      Jeg kan godt forstå, du glæder dig, I må have en dejlig dag i morgen.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Det är så grönt och vackert det du visar. Och påskliljor och pingstliljor är underbara med sin doft. Jag var ute och plockade en liten bunt idag. Jag hade Physostegia här förr - jag tycker blommknopparna är så fina men så började den sprida sig hämningslöst så jag grävde bort dem och nu har jag glömt om den var tidig. Men vänta ett tag till om du satte dem i höstas det tar oftast lite längre för de nysatta växterna.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven er grøn lige nu, og jeg håber meget, at der snart kommer regn, ellers skal vi i gang med at vande.
      Jeg venter også lidt endnu. Mine Physostegia blev plantet (lidt for) sent i efteråret. Jeg håber de kommer, jeg synes, de er så flotte. Jeg har også læst, at de kan sprede sig lidt for meget, men det er jo ikke deri mit problem ligger - men det kunne blive mit næste problem...

      Hilsen Elna

      Slet
  10. For en flott skogbunn, jeg har aldri sett skogbunn med lerkespore, veldig spennende. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Skovbunden med lærkesporerne er så flot, og her er det jo kun en fordel, at lærkesporerne sår sig selv, og efterhånden har dannet store tæpper. Men jeg kan se, at der også vokser mange lærkesporer i haverne omkring parken. Jeg ved ikke, om det er et problem, for de forsvinder igen efter afblomstring.

      Hilsen Elna

      Slet