fredag den 1. april 2022

Forårstegn i parken


I tv er der mange genudsendelser. Jeg kunne såmænd også genudsende mit indlæg fra sidste uge, for der er stort set ingen forandringer sket i haven siden sidst. Vi har fortsat nattefrost og solrige dage, hvor kaffen indtages ved havebordet. Nedbør har vi ikke fået. Nu synes jeg imidlertid, at genudsendelser er kedelige, så i stedet vil jeg invitere på en tur i parken, som ligger tæt på, hvor jeg bor. Parken er en gammel bypark af den slags, mange byer har. Engang kaldte man dem lystanlæg, og det var her, familierne tog hen søndag eftermiddag.


Jeg gik en tur derover i går for at lede efter forårstegn. Der var ikke rigtig sket noget i trækronerne, men i bunden myldrer det op med små forårsblomster. Anemonerne vil snart danne et hvidt tæppe, og nogle steder var der allerede store grupper af dem.


 Lærkesporerne stod også i blomst.



Og så var der påskeliljer.



Bækken var næsten tørret ud.


Der plejer at svømme gråænder rundt i søen, men i går var der ingen at se. Mon ikke også det er et forårstegn. Hunnerne ligger sikkert på den lille ø og ruger.


Flere steder er der opsat egernkasser.


Egernerne er velkomne, og der bliver sørget godt for dem med små lækkerier. I trætoppene holder en rågekoloni til, og da egern spiser fugleæg, håber man, at de vil holde rågebestanden nede.


Parken gennemgår i disse år en forandring, idet en del af de gamle træer fældes. Kommunen, som ejer parken, giver flere grunde til, at træerne fældes: Grundvandet er stigende, hvilket gør, at de store gamle bøgetræer mistrives. De bliver erstattet af rødel, hassel, hvidtjørn og navr. Desuden fældes en del gamle ahorn. Det gøres for at øge den biologiske mangfoldighed. Ahorn har en lav biologisk værdi, idet de har meget få insekter tilknyttet. En del af ahornene bliver erstattet af eg. Egetræer har groet i Danmark i flere tusinde år, og de har flere hundrede insekter tilknyttet. Endelig ønsker man, at parken skal være mere lys og åben, så det er ikke alle de gamle træer, der erstattes af nye.

Nogle af de gamle træer får lov at ligge i skovbunden. Svampe og mosser vil med tiden nedbryde træerne til gavn for biodiversiteten.



Selvfølgelig måtte der en lille forårsbuket med hjem til havebordet.




20 kommentarer:

  1. Så vakkert det er i den parken du viser i fra. Det er jo full vår der, og det er så pent å se alle de hvite anemoner i skogen. Påskeliljer kommer i riktig tid hos dere :)
    Det er godt å se alle de flotte vårtegnene fra Danmark!

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis der bliver ved med at være nattefrost, tror jeg, påskeliljerne holder til påske. Det bliver snart din tur til at vise forårstegn, men sneen skal jo lige smelte først. Det er godt, at have noget godt i vente :)

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Dejlig park at have tæt på, og dejligt at se anemonerne er ved at blomstre, mine er lidt længe om det, men pludselig er de der. En fin lille buket du har plukket. Den fine påskelilje hedder Jetfire, dem har jeg også.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for navnet. Jetfire har jeg også, men jeg har aldrig kendt navnet. Anemonetid er en dejlig tid, og jeg bliver som barn igen og kan ikke lade være med at plukke buketter.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hej Elna!
    En så trevlig park, och alldeles fantastiskt med alla vitsippor redan. Det är så fint på våren i skogen när träden får sina gröna knoppar. Söt bukett.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Træerne lader vente lidt på sig. Men så længe, det fryser om natten, er det vel også bedst, at træerne holder pause. Bøgen må vi nok vente på en måned endnu. Imens nyder vi anemonerne.
      Du må også have en dejlig weekend.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Oh ja jeg så osse anemonerne var begyndt..
    Hvis bare træerne bliver erstattet med andre træer, og hvis de så oveni købet får lov at ligge, så er det da helt fint. Men det ville da osse gøre lidt ondt i mit plantehjerte at fælde store fine bøgetræer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis vintervejret bliver ved med at være så regnfuldt - og det er der vist desværre noget, der tyder på - vil det sikkert koste mange bøgetræer livet. Og der er jo ellers ikke noget så smukt som en bøgeskov i maj. Men jeg glæder mig over, at parken bliver mere lys, så vil der komme en spændende bundvegetation.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Det er en god tid at gå tur i et lystanlæg inden træerne springer ud, så kan alle de små forårsblomster vise sig. Sjovt en forandring vi har været vidne til - for ganske få år siden skulle alt det kommunale været pænt og fuldstændig ryddet op. Nu må det gerne være lidt vildt. Tiderne skifter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tiderne skifter. Jeg kan godt lide det lidt vilde. Jeg tror, der kommer en mere varieret bundvegetation, når nogle af de store træer fældes, og der kommer mere lys ned. Og så er det jo også godt for biodiversiteten.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Så vacker park! Och det är just känslan i första bilden från parken som jag älskar och vill ha i den stora lunden. Låter som kommunen har en aktiv och bra skötsel av park och träd.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Din lund bliver så spændende.
      Jeg tror, kommunen har en god plan for parken. Der vil helt naturligt dukke flere forskellige planter op i skovbunden, når der kommer mere lys ned. Desuden er stierne blevet forbedret, og der er sat lys op langs nogle af stierne, til glæde for hundeluftere, og hvem der ellers går på stien om aftnerne.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Jeg har også set anemoner på en sydvendt skråning, men det varer lidt før de for alvor kan ses i skoven. Dejligt du har en så fin park i nærheden, og godt der er lagt en plan for parkens udvikling! Det kan jo godt blive lidt bart i overgangsperioden, men bliver sikkert godt engang når man har gjort sig så mange tanker om mikroliv og grundvand o.s.v. Lige nu er alle forårsblomster velkomne selvom de står lidt i stampe.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg følger parkens udvikling, og jeg tror, den vil blive brugt mere i fremtiden. Der har altid været en "almindelig" legeplads med legeredskaber, men nu er der kommet mange flere legemuligheder, fordi børn kan lege på de fældede træer, bygge huler mm.
      Foråret så sagte kommer. Nu meldes der vist om regn og højere nattemperaturer. Det vil sætte skub i træer og buske.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Det var et dejligt indlæg med forårstegn i stribevis (her sner det), og ikke mindst fortællingen om de mange gode tiltag, man gør for biodiversiteten i parken. Jeg er spændt på, om du en dag kan fortælle at egerne har bekæmpet rågerne. Her er vi nemlig også forfærdeligt generet - ikke mindst dem, der bor i et villakvarter, der ligger hele vejen rundt om rågekoloniens træer.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er bange for, at det ikke lykkes for egernerne at bekæmpe rågerne. Dertil er der vist for mange råger. Men jagtforeningen har i perioder lov til at skyde råger. Så ved fælles hjælp holdes bestanden nogenlunde konstant fra år til år.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Anlægget kalder man i Skive sådan et parkområde, som dog er mindre naturlig i sit udtryk end den park, du viser billeder fra. Den vækker minder om en tid, hvor det bedre borgerskab spadserede søndagstur i anlægget i de pæne søndagsklæder. Nutidens tendens går jo helt klart i retning af det mere naturlige.

    SvarSlet
  10. Parken har navnet Alkjær Lukke. Mig bekendt betyder "lukke" en form for indhegning. Selvom parken i de senere år har ændret sig og er blevet mere naturlig, har den fortsat bevaret sin oprindelige grundplan, og der er fx både en lille udsigtshøj med en bænk, en scene og en lille viadukt, hvor to stier krydser hinanden.
    Jeg hilser det naturlige velkommen, men synes også, det er godt, at man har bevaret de oprindelige detaljer.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  11. Vilken vacker och härlig vårpromenad och så glad man blir av se alla vitsippor!!
    Många kramar från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er altid til stor glæde, når de hvide anemoner blomstrer i skovbunden. Så er det forår.

      Hilsen Elna

      Slet