fredag den 30. oktober 2020

Oktoberhaven

Der er så mange flotte efterårsfarver lige nu, så når jeg laver et indlæg med titlen "Oktoberhaven", er det oplagt at vise nogle af farverne. I sidste uge skrev jeg om de røde efterårsfarver, der tager imod os, når vi kommer hjem. Vælger vi at gå ind ad bagdøren er det klatrehortensiaen, Hydrangea anomala, der tager imod med gulgrønne farver, og den stråler om kap med den røde dør.

I foråret plantede vi en håret glansmispel, Photinia villosa. Jeg har ventet spændt på at se dens røde efterårsfarver, som jeg havde læst om. Nu er de der, og jeg kan sagtens forestille mig, hvor flot det bliver, når glansmisplen bliver lidt større.


Ved vores gavl vokser 3 koreakorneller, Cornus kousa 'Schmetterling'. De hører til havens absolutte favoritter, for de er smukke både i efterårsfarver og i blomstringstiden. Billederne af de blomstrende korneller er taget i juni.

'Dodong' bliver vist igen og igen på haveblogs i denne tid. Jeg kan heller ikke lade være med at vise et billede af vores. Det ser ud, som om træerne er i brand modsat vores almindelige røn, som allerede har tabt alle bladene.

Sommerblomsterne i krukkerne er ved at give op for i år, så nogle af krukkerne er overtaget af grønne planter. Fra venstre ses japansk skovgræs, pletter i luften og hvidstribet japansk star.

Blomsterne på hortensiaen, Hydrangea macrophylla 'Endless Sommer The Bride', er hvide i udspring, senere skifter de farve til forskellige lilla nuancer. På billedet kan man se blomster i 3 forskellige farver.


Og så lige til noget helt andet. Rynket rose er en af de invasive arter, som der bliver ofret mange arbejdstimer på at bekæmpe. Jeg gik en dag en tur ved fjorden i Hvide Sande, og da fik jeg øje på denne siddeplads, som roserne havde invaderet.


Når man ser billedet af rosen, der har fundet vej op gennem bordbenet, forstår man godt, at den er vanskelig at bekæmpe.


Invasiv eller ej, rynket rose har de flotteste gule efterårsfarver, og de lyste op på en lidt grå oktoberdag i Hvide Sande.


Lad mig slutte med endnu et billede fra Hvide Sande. De gamle redskabsskure er mere eller mindre velholdte, men de er et charmerende indslag i havnemiljøet.


 

22 kommentarer:

  1. Ja efteråret er smukt, og især Sorbus dodong, som de fleste er vilde med. Min klatrehortensia er lige uden for mit vindue her, hvor jeg sidder, den er noget mere gul og har allerede tabt mange blade. Ja den rynkede rose er fin i løvet, men ikke god på vores strande. Jeg har en gang indført et par stykker i min have (det var før, jeg vidste ret meget om roser) tænk den kunne ikke gro her, det var jeg heldig med :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var heldigt for dig, at rynket rose ikke følte sig hjemme i haven. Det er godt, du har fået mere erfaring og større viden om roser, så dine roser vil gro hos dig. Det er ikke til at forestille sig, hvordan din have ville se ud uden roser.
      God weekend på Samsø!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Kornellerne foran gavlen med rødt træværk er superflotte sammen.
    Dodong er intet mindre end enestående. Hvis jeg havde sådan en, ville jeg garanteret fotografere den dagligt ;-)
    Det er godt nok et fotogent sted, du har, med de små huse.
    Heldigvis kan man få rugosaroser, der ikke breder sig. Så meget mere uforståeligt er det, at der stadig er nogen, der planter den 'forkerte'.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mig bekendt må planteskolerne ikke længere sælge rynket rose. Men som du skriver, er der jo flere forskellige alternativer, som ikke sætter rodskud.
      Der bliver helt sikkert også taget mange billeder af redskabshusene. Nogle af husene bliver anvendt til deres oprindelige formål, nemlig til opbevaring af fiskeredskaber. Men nogle af husene ser forfaldne og nærmest forladte ud. Endelig er nogle af dem indrettet til ferielejligheder, som især er populære hos tyske turister.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Din 'Dodong' har en fantastisk farge. På bildet ser bladene gul-oransje ut. På min er bladene nå helt røde.
    Blomstene på din Koreakornell er så vakre. Rynkerose er ikke lov å selge her mer og det er jo fordi de er så invasive. De har vakre blomster som dufter så godt, men de er alt for villige. Hvide Sande har jeg besøkt to ganger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har endnu ikke haft frost. Jeg ved ikke, om det er derfor, bladene på ‘Dodong’ ikke er blevet røde. Jeg mener heller ikke, at danske planteskoler må sælge rynket rose, men der er jo gode alternativer, som ikke sender rodskud op. Næste gang du kommer til Hvide Sande, vil jeg gerne give en kop kaffe, jeg bor ikke så langt derfra.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Håller med om att skjul, både slitna och välhållna, hör hemma vid havet.

    Nu har jag skrivit upp glansmispel på min önskelista. Tänk jag hade en 'Dodong' som jag frösått på förra tomten. Vet inte varför jag inte ens försökte gräva upp den men så var det. Stog och tittade på en reaplanta idag men... ..där jag brukar handla till antagligen grossistpriser så är den antagligen billigare och jag slipper fundera på var jag ska gräva ner den nu.

    Mina olika Cornus har inga direkta höstfärger ännu men jag blev väldigt glad när jag såg blomknoppar hos 'Venus' häromdan.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Engang var der redskabsskure på alle fiskerihavne, men nu opbevarer fiskerne deres redskaber i store haller, så der er ikke så meget brug for skurene længere, og nogle forfalder desværre eller bliver revet ned.
      Jeg tror, du vil blive glad for en glansmispel. Vores har endnu ikke blomstret, men jeg håber, den vil gøre det til næste år.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna

    Nej vi skal passe på bare at indføre planter ukritiskt. Gode billeder!
    Ja, 'Dodong' er da vist ved at blive 'årets træ' her i haveblogland - det er nu også et flot træ!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Dengang rynket rose indtog de danske kyster, var der nok ikke så meget fokus på invasive planter. Til gengæld var man glad for at af fundet en plante, der kunne holde på sandjorden. Jeg håber, man er mere kritisk i dag.
      Skal vi ikke bare udnævne ‘Dodong’ til årets træ😀?
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna.
    Flotte farger på glansmispelen, og Dodongene er bare fantastiske nå!!
    Deres Cornus cousa har også flotte høstfarger, våre to har aldri levert høstfarger, bare litt rødgrønt, kanskje de står for vått. De står i den fuktigste delen av hagen, og har også lite sol på høst og vinter.
    Her har vi nesten regnet bort, med mye styrtregn, og grunnen er mer enn mettet og mange av jordene rundt her står under vann.
    Takk for bildene fra Hvite Sande, vi pleier å ta en tur dit i høstferien:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har tør sandjord i haven, og sommeren igennem har vi haft det lidt for tørt, så det kan måske godt være derfor, efterårsfarverne har indfundet sig på Cornus cousa. I oktober har vi fået 165 mm regn, så nu mangler vi ikke vand.
      Det er så ærgerligt, at I ikke kom til Danmark på efterårsferie. Vi plejer at være på en lille adventsferie i Göteborg, men i år kommer vi jo ikke af sted.
      I må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Dine koreakorneller er godt nok smukke - både om foråret og om efteråret og også Sorbus Dodong, selvfølgelig. Jeg ville ønske at jeg havde plads til sådan nogle træer i min have, men så kan jeg nyde dine billeder desto mere.
    Hvide Sande kan man da vist besøge på alle årstider - dejligt motiv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Koreakornellerne plantede vi for 10 år siden, da vi fældede 3 kæmpestore bøgetræer, som stod lidt for tæt på huset. Jeg havde næsten tårer i øjnene, da vi fældede bøgene. Men nu er jeg glad for, vi gjorde det, for jeg holder meget sf kornellerne.
      Hvide Sande er skøn på alle årstider - og ikke mindst på en blæsende dag med skum på bølgetoppene.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Den glansmispel ser bestemt lovende ud, men der er jo også mange andre den skal konkurrere med. Koreakornellerne ser pragtfulde ud og klæder virkelig huset med det røde træværk. Dodong goes without saying...
    De gamle fiskerlejer er altid charmerende uanset hvor faldefærdige de måtte være. Det er ærgerligt mange af dem forsvinder i disse år. I den gamle Dragør havn er der et stræde så tæt belagt med ølkapsler at det simpelthen hedder Kapselstræde:) Her har man hygget sig i generationer.
    Den forbaskede rose er jo køn næsten året rundt. Det bliver et ordentligt arbejde hvis vi skal udrydde den helt!

    Tak for fine fotos!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. De gamle fiskelejer har en egen charme. Rundt om Ringkøbing Fjord ligger der nogle stykker. Min favorit er Stauning Havn, for den er ret uspoleret. Og ja, der er meget hygge forbundet med de gamle havnemiljøer.
      Jeg tror, det er en umulig opgave at udrydde rynket rose. Men der arbejdes ihærdigt på det flere steder, navnlig i Nationalpark Thy. Vi kommer ikke uden om, at rynket rose er en smuk plante. Det er jo også en plante, der er god til at holde på sandet. Blot ærgerligt med alle rodskuddene.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Så underbara och härliga höstbilder! Rönnen är fantastisk!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Titti! Vi kan godt blive enige om, at rønnen er et fantastisk træ.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hej Elna!
    Kornellen är vacker både när den blommar och nu på hösten.
    Rönnen har en fantastisk höstfärg. Så fint.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Efterårsfarverne er smukke, men man skal huske at nyde dem, mens tid er. Vi har haft hård blæst i dag, så nu har rønnen tabt alle bladene.
      Du må også have det godt!

      hilsen Elna

      Slet
  11. Så mange fine planter du har i hagen din..
    Herlig med bilde fra havet,
    Ha fine høstdager,

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Planterne er smukke på denne årstid, hvor de stråler i røde og gyldne farver.
      Jeg holder meget af at gå ved havet, og jeg har altid mit kamera i lommen.
      Du må også have det godt!

      hilsen Elna

      Slet