fredag den 6. november 2020

Solskinsdag i november

Selvom vi er i november, føles det lunt i solen, og det tørrer på den våde jord. I oktober faldt der 167 mm regn, så det var efterhånden blevet temmelig vådt derude. 

De førhen så ranke hostablade har i bogstaveligste forstand fået et knæk. Men da novembersolens stråler ramte dem, så det næsten ud, som om bladene var belagt med guld.

Det er dog ikke alle hostaer, der optræder med gyldne farver. Nogle er visnet helt ned, mens andre er ganske upåvirkede af efteråret.


Troldnødden skinner også i novembersolen. Inden længe har den tabt alle bladene, men allerede i januar vågner den op til dåd og begynder at blomstre.


Vores store rødeg, der står midt på græsplænen, har begyndt at tabe bladene. Inden længe vil de ligge som en dyne over græsset, og vi må ud med riven.



Ikke alt er gyldent, her er et grønt hjørne i haven.


Dusksalvien har sået hundredvis af frø, der spirer i den lune og jord. 


Sidste års pelargonier havde overvintret i krukker på terrassen. I foråret havde jeg nye planter på vej, som skulle overtage krukkerne, så jeg plantede de gamle pelargonier ud i haven. Jeg er spændt på, om de klarer endnu en vinter.


Høstastersen, Aster novae-angliae 'Kylie', har jeg vist i et tidligere indlæg. Da var blomsterne lyserøde. Den blomstrer endnu og har gjort det i ugevis, men nu er blomsterne lyslilla.


Den lilla sankthansurt er smuk på alle årstider. 


Til slut lige et PS: Hvis nogle af jer savner en kommentar fra mig på jeres blog, skyldes det, at min iPad og blogger ikke helt kan finde ud af at samarbejde for tiden, så nogle af de kommentarer jeg skriver, kan ikke sendes. Jeg arbejder på sagen ...




25 kommentarer:

  1. Ja, det kom mye regn i oktober. Bakken virker temmelig hllt for å si det forsiktig. Vakre gule blader hos deg, og noen av dine hosta har nok stått lunt siden de fortsatt er så fine. Din Asters er helt nydelig. På grunn av det varme været har mine asters også blomstret nå. Dette været er helt utrolig denne høsten. 13 grader her nå :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi kan godt bruge en periode med tørvejr. Der står meget vand på markerne heromkring. I vores have trækker vandet hurtigt væk, fordi vi har sandjord. Det er en rigtig god asters. Den har blomstret hele efteråret, og den blomstrer endnu. Jeg vil tro, 13 grader er meget hos jer. Så vidt jeg husker, har I før haft sne på denne tid.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Heldigvis skriver du jævnligt hos mig, det er jeg glad for. Forfald er også smukt især når solen skinner på det. Lige nu er solen kommet frem her, så jeg må have taget nogle billeder. I har fået meget regn, her har vi kun fået det halve, vi håber på mere i løbet af vinteren, så der bliver til sommerens tørke. Hostaen June som du viser, er flink til at beholde farven rigtig længe, det er skønt.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er det gennemvådt, og der er en muggen lugt fra de nedfaldne blade, så det er dejligt med nogle tørre dage med solskin. ‘June’ er i det hele taget en god hosta, og her i haven lader sneglene den stort set være i fred.
      God weekend til jer i Høneballehaven.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Hvor har du fine høstfarver.
    Og så er det spændende, at du har plantet pelargonier ud i haven. Har du prøvet det før? Hvornår taget du stiklinger fra dem?
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har før plantet pelargonier ud i haven, men de plejer at gå til om vinteren. I år havde jeg pelargonier der overvintrede i potter på terrassen, men de stod langs muren i læ for tagudhænget. Jeg tager stiklinger omkring 1. februar. Men de planter, jeg tager stiklinger af, har jeg indenfor i bryggersvinduet året rundt.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Ja tak til novembersolen, den er så vigtig for hvordan efteråret opleves. Det er morsomt som de forskellige hosta reagerer på kulden, her er alle mine som står i krukker færdige og allerede skimlede.
    Altså gyngen i træet - bare jeg kunne sidde der - det minder mig om min barndom hvor man kunne få nogle fantastiske stunder på gyngen imens man kikkede op i trækronen :-)
    Jeg kan ikke kommentere på blogspotblogge fra iPhone, iPad og Safari på min Mac, så jeg må hoppe over på Google Crome for at kommentere på blogger. Det har stået på i over et år.
    Jeg kan heller ikke få lov at kommentere på din og andre blogspotkontoer med min nye Wordpres blogkonto og det er jo rimelig irriterende.
    God weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores børn har brugt utallige timer i egetræet. Da de var små havde de både en gynge og en rebstige, og de elskede at klatre i træet. Nu er det børnebørnene, der gynger.
      For et år eller to siden blev det sådan, at jeg heller ikke kan kommentere fra Safari, så jeg bruger også Google Crome. Men det lykkes mig ikke altid at kommentere efter opdateringen af blogger, jeg prøvede at svare dig i går, men kunne ikke sende, nu er jeg spændt på, om det lykkes i dag🤨.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Ja det er sjovt at se hvor forskelligt hosta visner.. Er det June den fine grønne hedder?? Det er Lisbet der skriver... mine er enten gule eller splattet ud.
    Hm det glæder mig at I garvede bloggere osse har problemer med at kommentere. der er flere blog jeg ikke kan skrive på. Nogle kun sommetider. træls.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Den grønne hosta hedder ‘June’, og det er en god og robust hosta, som sneglene stort set lader vokse i fred.
      Tak fordi, du sendte mig en kommentar.Det er bare rigtig træls, når man har skrevet en kommentar og ikke kan sende🙁. Jeg kan forstå, jeg ikke er alene om problemet.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna!
    Hos deg kan du fremdeles ta vakre høstbilder. Her har november satt sitt preg. Nesten alle blader og høstfarger er borte. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke længere så mange blomster i haven, men jeg kan fortsat plukke en buket, og efterårsfarver har vi endnu. November har budt på overvejende fint vejr, så det er dejligt at opholde sig i haven.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Det ser smukt ud i din have, både i de gyldne og grønne hjørner, og den store rødeg midt på plænen er dejlig. Alle haver burde få sig et ordentligt træ, men så mange er bange for skygge og blade og hvad ved jeg. Det første billede med Hostablade er vist hvad man kan kalde et gyldent øjeblik. Godt set!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Havde jeg boet på landet og haft en gårdsplads, ville jeg have plantet et træ midt på gårdspladsen. Men da vi bor i byen, har vi i stedet plantet et træ midt på græsplænen. Jeg mener som dig, at alle haver burde have et stort træ, for træer giver karakter til et boligområde, og der er noget trygt og stabilt over store træer. Engang plantede man jo værnetræer. Skygge er godt at have på varme dage, og vi sidder ofte i skyggen under egetræet. Blade hører jo efteråret til, og jeg forstår ikke, hvad folk har imod blade.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna!
    Ser fint ut i trädgården, vi hade ett fantastiskt väder igår, knappt man tror att det är november.
    Det var en mycket vacker Aster, både till färg och form. Mina vill gärna hänga ut över marken.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt, når novembervejret viser sig fra den bedste side, så man kan komme ud, for der er jo en del, man fortsat kan lave i haven. Den asters er jeg også glad for. Jeg fik den engang som en gave fra en planteskole, hvor jeg nethandlede. Det var en god gave😀.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hej Elna

    Det er egentlig noget af et paradoks - blogger har jo lavet sine ændringer for at det skulle blive lettere for de der blogger fra mobil og tablet. Det er ikke rigtig lykkedes hører man fra mange...
    Morsomt med forskellen på de to Hosta. De ser ellers meget ens ud?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Suk! Det skulle jo gerne være sjovt at blogge, men nogle gange gør blogger det lidt surt.
      Den grønne hosta er “June”, som jeg er meget glad for, især fordi sneglene i det store og hele forbigår den. Hostaen med de gyldne efterårsfarver er en gammel sort, som jeg har med fra mine forældres have. Jeg kender ikke navnet på den.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna. Takk for en deilig tur gjennom hagen din :-)) Mye som blomstrer hos deg enda, her er det stort sett bare hortensia som holder ut og de siste dagers stormkast har blåst bladene av de fleste trærne. Sånn er jo november alltid :-)) Jeg ønsker deg en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, jeg er glad for, du nød turen. Vi har det skønneste novembervejr, og det nyder vi selvfølgelig meget - især når man tænker på, hvordan november kan være. Desværre kan jeg ikke sende det gode vejr op til dig.
      Tak i lige måde!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Kylie er virkelig en fin asters. Haven er fin lige nu, hvor der er gyldne og grønne farver side om side.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder også meget af de grønne farver sammen med de gyldne. Lige nu har figentræet en smuk gulgrøn farve.

      Hilsen Elna

      Slet
  12. Astern - så söt gillar färgen och läcker tillsammans med den orangegula mitten. Spännande med dina pelargoner. Tänker att jag ska ut och leta löv i veckan. Det behövs som näring och täckning till många rabatter.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er flere og flere af de planter, man før tog ind om vinteren fx pelargonier, som kan overvintre i haven. Det er selvfølgelig dejligt at gense planterne i haven om foråret selvom tanken om, at de lune vintre skyldes klimaændringer, ikke er så rar.
      Visne blade er en gave til havens bede.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet