fredag den 2. oktober 2020

Russisk mandstro

Russisk mandstro, Eryngium planum 'Blaukappe' er en dejlig staude at have i haven. Den blomstrer det meste af sommeren med smukke blå blomster, 


 og efterår og vinter kan man glæde sig over de dekorative frøstande.


Men hvorfor er det nu lige, at russisk mandstro har fået min opmærksomhed i dag? Mandstro er en ivrig selvsåer, og lige nu er jorden omkring mine russiske mandstro fyldt med små frøplanter.


Det kan være fint nok at få flere planter af en staude, der er værdsat i haven, og de overskydende frøplanter kan man jo bare luge op. Men der er lige et lille problem. Russisk mandstro har pælerod, og planter med pælerod luger man ikke bare lige op. Som det fremgår af billedet herunder, kan en lille frøplante have en rod på 30 cm. Skal sådan en plante luges op, må man have spaden fat.


Vi har mange tørketålende planter i haven, og netop i denne gruppe finder man en del planter med pælerod. Hvis ikke det skal blive for besværligt at fjerne selvsåerne, skal man huske at gøre det, mens de endnu er små. Jeg var i gang forleden, og det tog ret lang tid - derfor kom det første af mit indlæg til at handle om russisk mandstro.

Selvom vi er gået ind i oktober, er der fortsat en del blomster i haven. Roserne kan endnu. Er der nogen, der tør byde ind med navnet på denne lyserøde rose? Jeg kan sige, at det ikke er helt let at gætte navnet, men jeg skriver det nederst i indlægget.


Poppelrosen har i løbet af sommeren vokset sig til en stor busk, selvom den blev klippet helt ned i foråret.


Månestrålerne har i lang tid stået med fine lysegule blomster. Planterne vil gerne vokse i fugtig og let sur jord. Her i haven vokser de i tør sandjord, og det går heldigvis nogenlunde.


Jeg kender ikke navnet på planten, men det må være en høstasters af en eller anden slags. Planten bliver ikke ret høj, 20-30 cm. Den har stået på samme sted i haven i mindst 40 år, og den er aldrig delt eller omplantet. Den breder sig moderet, men hvis den kommer til at fylde for meget, rykker jeg bare noget af den op. Så kan det ikke blive nemmere!


Bærrene på rynkeblad er ved at skifte farve fra rød til sort.


Det lille hjortetaktræ, Rhus typhina 'Tiger Eyes', som vi plantede i foråret, er så småt begyndt at få høstfarver.


En lille Sedum, der vokser som bunddække langs husets sydmur, står med smukke rødbrune frøstande.


Til slut vil jeg røbe navnet på den lyserøde rose. Det er den hvide Austin-rose 'Winchester Cathedral', der pludselig fremviste en lyserød blomst. 'Winchester Cathedral' er en sport af den lyserøde 'Mary Rose', så det er sikkert forklaringen. 



18 kommentarer:

  1. Nei, jeg klarte ikke å gjette navnet på rosen. Jeg har opplevd noe av det samme her, men da fikk den hvite rosen bare litt rosa på kronbladene. Din ligner jo bare Mary rose ja. Din lilla høstasters er helt fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også glad for den lilla høstasters. Mange høstasters bliver ret høje og vælter. Denne er så lav, at den kan vokse forrest i staudebedet. Og så er den meget tørketålende, hvilket giver den et ekstra plus.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Det ser godt ud i din oktoberhave. Jeg har også gravet frøplanter op af russisk mandstro. Barnebarnet ønsker sig nemlig nogle til at plante i sin bivenlige del af familiens have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Russisk mandstro er en rigtig god insektplante, så den vil hun få glæde af. Den er jo lidt stikkende, men det mærker hun sikkert☹️.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Ja den havde jeg heller ikke gættet, jeg giver Marit ret, det ligner jo bare Mary Rose :)
    Jeg vidste ikke, at den russiske mandstro havde så lange rødder, min selvsår sig også, så jeg må nok lige kigge efter frøplanter. Min poppelrose blev ikke rigtig til noget i år, den er ikke død, men der er ikke meget liv, den plejer ellers at være ret stor.
    Månestråle har jeg ikke meget held med.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Rosen var lidt drilsk😉. Det er nemmest at grave frøplanterne op, inden de får for godt fat. Her i haven bliver poppelroserne altid store og flotte. Gad vide om de også har pælerødder, de er i alle tilfælde tørketålende.
      Jeg tvivler også på, at månestrålen vil vokse sig stor i vores have, men foreløbig klarer den sig.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Vilken underbar höstdag i din helt ljuvliga trädgård!
    Ha en skön helg nu...
    Kram från Titti

    SvarSlet
  5. Efteråret kan være smukt. Haven fyldes med glødende farver, og der er tid til at nyde haven og lægge planer, modsat om foråret, hvor tempoet er anderledes højt.
    Hav en dejlig weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  6. Hei Elna!
    Jeg prøver å unngå pelerot selv om det kan være fristende å plante vakre planter.
    Månestråle er jeg så glad for. Jeg har to stykker. Den ene har klart flere vintre den andre har klart en. Oppdaget den i Botanisk hage i Oslo for noen år siden. Ble helt betatt. Fint plantevær i dag.
    Ha det godt! Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Både blade og blomster er så fine på månestråle. Her har vi ikke ret meget frost, så jeg tror ikke, det er vintrene, der bliver problemet, jeg tror derimod, det er vores tørre jord. Jeg må huske at vande. Her har det også været plantevejr, og jeg har flyttet et par stauder.
      God weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Jeg er helt blank på rosen-fronten, men lange pælerødder ved jeg lidt om. Hos mig er det kvæsurt der sår sig selv med samme frygtelige rod til følge. Og det værste er at man nok er nødt til at vænne sig til disse tørketålende stauder fremover. De første år med kvæsurt lod jeg de visne blomster stå, fordi jeg synes de var ret dekorative, men det er et overstået kapitel. Nu bliver de skåret ned allerede i august, for de sår sig blandt andet mellem porcelænsblomster, og så er jeg nødt til at grave alt op og starte forfra med de små.
    Dine mandstro ser jo flotte ud i vintertilstand, så det ville være synd at fjerne dem. Hjortetaktræet tegner godt, og de små Sedum og Asters er jeg ret vild med.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved heller ikke så meget om roser. Jeg kan rigtig godt lide roser, de er bare ikke så glade for at gro i vores have. Kvæsurt har jeg aldrig haft i haven. Men jeg kan sagtens forestille mig, at det er noget rod, hvis de sår sig i porcelænsblomster. Her i haven er det selvsåede allium, der kommer op i porcelænsblomsterne, og de er heller ikke nemme at udrydde.
      De små Sedum, som jeg ikke har navnet på, er rigtig gode på de tørre steder i haven.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hej Elna!
    Har försökt få upp de små plantorna, hos dottern. Enklast att få upp dem när de är riktigt små. Har kämpat med lupiner i år, de är inte heller lätta. Fin blomning med vackra växter och färger.
    Ha en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vel sådan, at det er nemmest at holde en have, hvis man hele tiden er over den, og får ukrudtet luget op, inden det bliver for stort. Men navnlig om foråret synes jeg, det kan være svært at følge med. Jeg har ikke lupiner i haven, men de har jo også pælerødder, så jeg tror gerne, det kan være svært at få dem op.
      Du må også have en god weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hei Elna.
    Da får jeg ut å se etter frøplanter i morgen, plantet en Russisk Mandstro i våres:-)
    Månestråle er jeg også glad i. Den er vakker og blomstrer lenge.
    Det blir ikke mye hagearbeid denne uka, da det stort sett er meldt regn.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Russisk mandstro er en dejlig staude, som man sagtens kan bruge nogle stykker af, men hvis frøplanterne kommer op imellem andre planter, skal man være hurtig til at luge dem op. Månestråle er en skøn staude, som fortjener meget større udbredelse.
      Her meldes der også om regn, men jorden er til den tørre side, så vi kan godt bruge lidt regn.

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Tak for advarslen om russisk mandstro - jeg har netop plantet 5 stk. i vores nyrenoverede bed, men jeg vil være OBS på at få luget nye små planter væk hurtigt.
    De er nu eller smukke...

    SvarSlet
    Svar
    1. De er helt sikkert smukke, og frøformeringen skal bestemt ikke afholde nogen fra at plante russisk mandstro i haven. Men med hensyn til de små frøplanter gælder det - som det gælder med det meste ukrudt - at man skal rykke det op i tide. Held og lykke med jeres nyrenoverede bed!

      Hilsen Elna

      Slet