fredag den 27. november 2020

Nogle nåede det, andre nåede det ikke

Efteråret går på hæld, og det samme gør havesæsonen - i hvert fald ifølge kalenderen. Men vejret er lunt, og vi har endnu ikke haft frost, så det er ikke alle planter, der har indstillet sig på at gå i dvale. Solbærsalvien, Salvia microphylla, har vokset sig stor hen over sommeren. Den skulle have blomstret fra juni og nogle måneder frem, men jeg har spejdet forgæves efter blomsterne. Nu står den imidlertid med knopper på alle skudspidser.

Knopperne har kun lige begyndt at vise farve, så jeg er bange for, de ikke når at springe ud.


Fignerne nåede det heller ikke. Figenhøsten har været god, men der er fortsat mange figner på træet. De når ikke at modne i år, men de vil pynte på træet vinteren over. Men uanset hvor mild vinteren er, plejer de at falde af om foråret.


Jeg ved ikke, om papegøjebusken når det. Den plejer at få de smukkeste røde efterårsfarver, men det har den ikke fået endnu.


Julerosen nåede det derimod. Den er endda kommet i blomst i god tid før jul.


De sidste hostaer har overgivet sig og står med gule blade. Bunddækkeplanterne omkring, som er storkenæb 'Rose Clair', har derimod ikke overgivet sig men står med frodige grønne blade og enkelte blomster.


Græsplænen er grønnere nu, end den var i sommer, og hvor er det dog dejligt at kikke ud på den på en novemberdag, hvor det hele ellers kan være sådan lidt gråt i gråt. At der er mos i plænen spiller ikke den store rolle, det er også grønt, det er bare ikke så slidstærkt som græsset.


Prydpeber, der gerne dukker op i supermarkederne midt på sommeren, står med lysende røde frugter, som ikke er spiselige. Det er en fin lille potteplante, som man kan have glæde af, helt til frosten kommer.


På min tur rundt i haven faldt jeg over perlebusken, Exochorda. Den står hele vinteren med fine brune frøstande.


Jeg kan ikke gå på en strand, uden at jeg må samle runde sten. Nu er kurven fyldt med årets samling, så mon ikke de snart skal indgå i en lille havesti.


Se, hvad vi har fået! Det er vores kommune, der har givet, eller mere præcist lånt os en ny skraldespand, og den er tudegrim. Af praktiske grunde har vi den stående lige ved bagindgangen. Hvorfor kan man ikke designe en skraldespand, som det er til at holde ud at se på? 



22 kommentarer:

  1. Ja når bare solen skinner, er der heldigvis ikke meget, der er gråt. Vi har haft frost i nat ved jorden, der var meget rimfrost i græsset til morgen, men nu er her over 6 grader, og solen skinner så dejligt, tilsyneladende i hele landet. Det overrasker mig med papegøjebusken, min er helt lys nu, der er intet grønt tilbage. Fignerne opfører sig sådan hvert år, tror jeg.
    Hilsen og god weekend
    Lisbeth
    PS nej skraldespanden er ikke køn :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, at temperaturen var i nærheden af nul her i nat, men der var ingen rim i græsset. Der er altid grønne figner på træet vinteren over, men i år er nogle af dem bare større, end de plejer at være. Jeg har hørt, at man kan hænge plastik uden om træet, så falder fignerne ikke af om foråret, men vokser videre. Men jeg synes, det ser så grimt ud med plastik.
      Også god weekend på Samsø!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. På vores breddegrader har solen ikke været en alt for hyppig gæst i år, og det tror jeg godt kan påvirke både blomstring og efterårsfarver. Salvien ville nok ellers have været flot og iøjnefaldende. Nej, skraldespandene pynter ikke, men vi har vel nærmest vænnet os til, at de står og glaner uden for huset. Dertil kommer, at nogle af dem heller ikke er smart indrettet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder, som en god forklaring. I juli var solen temmelig fraværende her.
      Du har ret, og det er jo ikke bare vores kommune, der har grimme skraldespande, Marit skriver i sin kommentar, at de har samme slags skraldespande i Norge.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Dine prydpepper ser så fine ut! De lyser opp med sin rødfarge nå. Så fine steiner du har plukket, og jeg misunner deg de. Her finnes det ikke stein i det hele tatt. De du kaller skraldespann er ikke pene nei. Jeg har 4 stykker som er helt maken til det du viser. Jeg har sluttet å tenke på at de er stygge, for vi må jo ha de. Jeg har plassert de helt ut mot veien her, og hvor jeg ser de minst. Har dere bare et spann? Her har fire stykker. Vi har en til papir, en til blikkbokser og metall, en til mat og en til restavfall.

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg købte mine prydpeber i sommer, tænkte jeg ikke over, at farven var julerød. Men jeg godt se nu, at de passer perfekt til den røde julepynt. Vi har mange sten, til gengæld har vi ingen klipper.
      Vi har indtil videre kun en spand. Den er delt i to rum til henholdsvis mad og restaffald. Papir, glas, plastik og metal kører vi selv på genbrugspladsen. Men så har vi en kompostbeholder med kompostorm. Den fik vi fra kommunen for mange år siden, og den er vi meget glade for. Det er helt utroligt så meget, kompostormene kan omsætte.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Vackra växter och visst är november en varm och härlig månad. Jag är ändå nöjd för första gången har min Parrotia åtminstone övergått i gult tidigare har den varit grön och sen tappat bladen. Soptunnor är inte vackra - här har vi numera 3 per hushåll.

    Men jag är avundsjuk på dina fikon - hoppas mina buskar kommer sätta fler till sommaren.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. I år har vi ikke kunnet klage over novembervejret. Det lover godt for vinteren. Vi har endnu kun en skraldespand, men der er flere på vej. Desuden har vi en komposttønde med orm, som vi også har fået af kommunen.
      Vores figentræ bærer altid mange figner, men nogle gange bliver de spist. Jeg har mus mistænkt for at spise dem.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. det er underligt hvad der nåede det og hvad ikke. Min rødbladet baldrian blomstrer nu, eller i hvertfald i søndags, det er yderst sjældent den når det. Jeg har vist kun haft i blomst en eller to gang den har vokset her i haven. men jeg har den osse først og fremmest for bladenes skyld. Men sød er den når den blomstrer.
    Smart når "sommerpynten" , dine peber, kan bruges til jul osse, ren genbrug. Og de er da søde.
    Har I kun én skraldespand?? Vi har et helt stativ med 3 låg til madaffald, papir pap, plast metalglas og gråt affald. Den fylder i indkørselen. Og vi har kun haft den i nogle få år, og de er allerede ved at snakke om at lave den om igen, igen. Men vi fik en kompostbeholder og orme for mange år siden, og den er vi rigtig glade for.
    Hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt, din baldrian nåede det i år. Jeg kender ikke en baldrian med røde blade.
      Vi har kun en skraldespand, som er delt i to rum, men der er flere på vej. Vi har også en kompostbeholder med orm. Det er utroligt, hvad ormene kan omsætte.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Hei Elna! Frosten endrer hagen. Her det ikke mange rester fra sommerhalvåret. Overvintrer du solbærsalvien ute? Jeg har tatt nye stiklinger av den og de står inne. Tenk å ha fiken!
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidste år overvintrede jeg solbærsalvien ude, og det gik godt, så det vil jeg også prøve i år.
      Vores figen gror ved en sydmur, så det er jo en forholdsvis lun plads. Men det er ikke min erfaring, at figner er så sarte.
      Du må også have det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Jeg har prøvet det samme med en ananassalvie engang. Den satte også først blomsterknopper lige på tærsklen til vinter og nåede det ikke rigtig. Men planterne er alligevel fine synes jeg, og duften ikke mindst.
    Dejlige runde sten du samler! Hvad mon du finder på at bruge dem til?
    Jeres nye skraldespand ligner vores til forveksling, og ikke nok med dens utiltalende ydre, så er den også upraktisk på mange måder. Når det regner løber vandet ned i spanden, hvilket ikke gør den særligt lækker f.eks. Vi har to af disse rædsler stående ud til vejen, og er blevet stillet endnu flere i udsigt, når vi skal til at sortere i 10 rum. Det ender med vi helt må fjerne hækken ud til vejen, suk, og så kan vi skjule os bagved spandene. Det bliver muntert!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Bladene på salvien er dekorative, men jeg vil alligevel gerne se blomsterne.
      Det er da kedeligt, at der løber vand ned i skraldespanden. Det er en rigtig dårlig konstruktion. Vi har kun en skraldespand, men vi er også blevet stillet flere i udsigt. Jeg kan lige se for mig, at I har lavet en lille terrasse bag rækken af skraldespande, hvor I kan sidde og nyde eftermiddagskaffen😉.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Så vakre trær og busker du har, nydelig fikentre.
    Her er det frost og litt snø, julesyslene har så smått begynt..
    Take care,

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Frost og sne - det er det perfekte vejr til julesysler. Du må hygge dig i juleværkstedet.

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hej Elna

    Den ser nu flot ud din Salvia microphylla. Jeg ved jo ikke om det er første år, men det siges at blomstringen bliver tidligere året efter?
    Super sten -det kommer til at blive flot!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder da godt, hvis salvien vil blomstre tidligere til næste år. Jeg håber, den overlever vinteren.
      Stenene er fine i sig selv, men hvis resultatet skal blive godt, kræver det jo, at vi finder den rette placering og får dem lagt, så de ligger godt. Jeg hæber, det lykkes.
      Du må også have en dejlig weekend!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hej Elna!
    Det ser så fint ut med allt i trädgården fortfarande. Fikon vad trevligt, synd att de inte hann mogna. Hoppas att papegojbusken får den fina röda färgen, men den är fin med gult och grönt också. Den soptunnan är mycket finare än de fula gröna och bruna vi har i Sverige.
    Ha en fin Första Advent!
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg synes, det er ærgerligt, at papegøjebusken ikke får røde blade, men du har da ret i, at det gule og grønne løv også ser fint ud. Det kan være, jeg skal være glad for, at vores skraldespand er sort, det er trods alt pænere end en brun skraldespand.
      Ha’ det godt!

      Hilsen Elna

      Slet
  11. Vores efterår været mærkeligt i år, fordi alt er visnet i meget forskelligt tempo. Vi har oftest et flot efterår med efterårsfarver samtidigt, men i år er det feset af med en plante af gangen, og nogle har slet ikke fået farver.
    Ærgerligt med din solbærsalvie, for den ser ud til at blive flot i farven.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, hvad der gik galt for efteråret i år. Vi har ikke haft det specielt tørt i år, men juli var fattig på solskinstimer, så måske ligger forklaringen her, i hvert tilfælde hvad angår solbærsalviens sene blomstring.

      Hilsen Elna

      Slet