fredag den 10. november 2023

Havens lyserøde blomster

Der er ikke så meget nyt at vise fra haven, så jeg har siddet og kikket i fotoarkivet for at finde inspiration til et indlæg. Der er efterhånden ved at være en stor samling billeder i arkivet, og det tog lang tid at komme igennem dem. Jeg blev helt glad over at se alle de dejlige blomsterbilleder, og jeg vil dele nogle af dem med jer. Jeg har tidligere skrevet om Havens blå blomster og om Havens hvide blomster, nu vil jeg skrive om de lyserøde blomster. Jeg har fundet mine 10 favoritter. Det var slet ikke nemt, for der er mange lyserøde blomster. Jeg har ikke ranglistet dem, de kommer i helt tilfældig orden.

Stenurt, Sedum:

Den krybende stenurt vokser i et smalt bed under tagudhænget langs sydsiden af huset. Det siger sig selv, at det er en tør vokseplads, men det lader den sig ikke gå på af. 

Stenurten er stedsegrøn, og den er smuk både i højsommeren, når den er fyldt med lyserøde blomster, og om efteråret og vinteren, når den står med brune frøstande.

Storkenæb, Geranium sanguineum var. Striatum:


Denne storkenæb bliver kun 20-25 cm høj. Den stiller ingen specielle krav til vokseplads, bare der ikke er skyggefuldt. Blomstringen varer stort set hele sommeren.


Pelargonie, Pelargonium (Kender ikke navnet på den):


Der var slet ingen tvivl om, at denne smukke pelargonie skulle med blandt favoritterne. Det er en stor og kraftig plante, der er særdeles blomstervillig. Skulle jeg kun have en krukkeplante i haven, måtte det blive denne lyserøde pelargonie. Den blomstrer lige fra det tidlige forår (bliver overvintret indendørs) til frosten kommer.


Brudeslør, Gypsophila 'Rosenschleier':


Denne brudeslør bliver kun 30-45 cm høj. Den har en overhængende vækstform og væver sig ind imellem naboplanterne.


Havebetonie, Stachys monieri:


Havebetoniaen har kun vokset i haven i et par år, men den er allerede blevet en favorit. Både blomsterne og bladene er kønne. Det er en plante med en opret vækstform og stive stilke. Blomstringen varer i flere uger og efterfølges af smukke frøstande.


Poppelrose, Lavatera 'Barnsley':


Poppelrosen har blomstret i flere måneder, og her i november blomstrer den endnu med de yndigste svagt lyserøde blomster. I løbet af sommeren og efteråret har den leveret blomster til utallige buketter. Det er en busk, man kun kan holde af.


Tvillingeblomst, Diascia:


Ingen sommer uden krukker med tvillingeblomster på terrassen. Det er en af de allerflittigste og nemmeste sommerblomster. Hvis den studses lidt med en saks et par gange i løbet af sæsonen, vil den blomstre helt til frosten kommer.


Rose 'Geoff Hamilton':


Det er næsten umuligt at vise lyserøde favoritter uden at vise en rose, og 'Geoff Hamilton' er min absolutte yndlingsrose. Desværre har vi den ikke i haven længere, da vi ikke kunne få den til at trives. Det gik fint de første år, men så skete der et eller andet, jeg ved ikke hvad, men det var, som om den helt tabte pusten. Måske var den bare blevet for gammel? Den er savnet, for de store velformede blomster er noget af det smukkeste, man kan tænke sig. 


Høstanemone, Anemone 'Königin Charlotte'


Høstanemonen er septemberhavens dronning. Det er virkelig en elegant plante med blomsterne knejsende på ranke stive stængler.


Dronningebusk, Kolkwitzia:


Vi har haft vores have i mange år, og vi har altid haft mindst en dronningebusk i haven. En dronningebusk kan vi simpelt hen ikke undvære. Højdepunktet er blomstringen i maj-juni, men selve busken er så smuk med den overhængende vækst og den lyse bark.



16 kommentarer:

  1. Der findes jo et utal af lyserøde blomster, så det har ikke været nemt at vælge ud tænker jeg, men det er i hvert fald et flot og varieret udvalg fra din egen have! Her er jo noget til enhver tid og brug, lige fra sommerblomsterne i krukker til den statelige dronningebusk, som jeg er lidt misundelig på. Det ser ud som I har stammet den op for at få den elegante form. Også de små stenurt som kan nydes hele året er fine, og tænk de kan trives så tørt! Både poppelrosen og den lave Geranium har en skøn mild lyserød farve, og med så lang blomstring kan man vel bare elske dem.
    Ærgerligt med yndlingsrosen, men mon ikke du kunne overveje at prøve igen?
    Smukt indlæg som giver mig god inspiration Elna!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er som med børn, man holder jo lige meget af dem alle, så det var ikke let at vælge ud.
      Dronningebuske har en overhængende vækst, så vi har ikke stammet den op, men vi har somme tider fjernet nogle grene. Vi har den ikke mere. Vi gravede den op sidste år, og lavede i stedet et staudebed med blomster i overvejende lysegule farver. Men vi har en anden dronningebusk ved terrassen. Vi gravede 4 Geoff Hamilton roser op og plantede i stedet nogle drejeblomster, de er meget nemmere at have med at gøre.
      Tak Ulla!

      Hilsen Elna

      Slet
  2. Du har så mange flotte rosa blomster som vi kaller dem her. Det er en farge jeg er veldig glad i, og har mange jeg også. Din flotte pelargonia minner om den sorten som heter Mårbacka. Den har jeg hatt selv, og den er ganske kraftig i veksten. Det er en vakker blomst. Jeg håper også at du kan lykkes med Geoff Hamilton. Den har overlevd her i mange år, og det er jo merkelig at den ikke trives i ditt milde klima. Takk for deilige sommerminner.

    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har googlet Mårbacka. Den ligner meget, men min pelargonie har et strejf af blåt, hvor Mårbacka er ren lyserød på de billeder, jeg har set. Geoff Hamilton har jeg opgivet, han var desværre ikke tilfreds med forholdene her.
      Ja det var et gensyn med sommeren. Den lyserøde farve ses ikke ret meget i novemberhaven.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Mange smukke lyserøde blomster, jeg er især også glad for tvillingeblomsten, den må jeg have hver år. Jeg har en, der blomstrer nu, et år fik jeg en til at overvintre. Der er et sted herovre (gartneri) hvor vi kan købe dem, det vil jeg gøre til foråret. Du må købe en ny Geoff, når du så godt kan lide den, det var i hvert fald et flot eksemplar. Ved Jas kan du få en for 60 kr. hvis du nu kommer på disse kanter igen. Han sælger barrodsroser nu.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig i, at tvillingeblomsten må man have hvert år. Jeg køber den i Kvickly, der koster den ikke ret mange kroner. Jas er billig, men der er lidt langt over til ham. Jeg havde 4 Geoff Hamilton roser, og ingen af dem ville gro, så nu har jeg opgivet. Men jeg har lige købt en ‘Strawberry Hill’ til vores læmur. Jeg håber, den vil trives.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Det er næsten naturstridigt at se den blomsterrigdom, du viser, når man lige er kommet ind fra efterårshaven, hvor der nu for alvor bliver droslet ned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej der er ikke mange blomster i novemberhaven og slet ikke af de lyserøde. Det er ikke fordi, jeg ikke kan lide efterårsfarverne, men jeg har vist dem i flere indlæg, og nu skulle der bare ske noget andet.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Hej Elna!
    Massor av fina rosa växter och du har flera som finns hos mig också. Rosen är riktigt vacker, så tråkigt att den inte finns kvar. Höstanemon är en växt som jag gärna skulle ha , men den trivs inte. Den lilla nävan har jag också, den var väldigt fin i somras, men är inte det alla år. Kanske skulle jag byta plats för den. Poppelrosen är riktigt fin, tror vi kallar den Malva, den finns i olika skepnader hos mig, men har inte sett den i din färgkombination.
    Så fint med alla rosa växter.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder meget af lyserøde blomster, og jeg kombinerer dem ofte med hvide og blå. Lyserød er for mig en rigtig sommerfarve. Jeg håber, du får held med høstanemone, for det er en dejlig staude.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Ja der er så mange lækre lyserøde- i forskellige nuancer af lyserødt.
    Den måde du har sedum er da smart. Mine vokser i sprækker i stendiget og der bliver de ofte for lange fordi de hænger nedad stene.
    Storkenæb er fin i alle afskygninger, men de små fine som din er næsten de bedste. Jeg har en der ligner meget, og den er ved at have en størrelse, så jeg nænner at lave stiklinger.
    Poppelrose siges at være lidt vintersart ??? Men det var måske i "gamle" dage. Din er da stor og flot.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg planter aldrig mine Sedum om, men bliver de for ranglede klipper jeg lidt i dem med hæksaksen. Den omtalte storkenæb sår sig selv, så hvis ikke du luger for ihærdigt, kommer der små fine frøplanter. Vores poppelroser kommer igen år efter år. De kan godt fryse lidt ned, men når de bliver klippet tilbage, kommer de hurtigt igen.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Hei! En ting jeg må bli flinkere til når jeg ser bildene dine, er å plante den samme planten i større felt. Ser jo det gang på gang at det blir innmari fint. Klarer det nesten noen ganger. Vet du om det er forskjell på lyserødt og rosa?
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt lide at af mange af den samme plante, men det er jo en smags sag.
      Godt spørgsmål. Jeg har også selv tænkt over det. Jeg ved ikke, om der er forskel på lyserød og rosa, men jeg tror, det er samme farve.

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Sikke mange flotte blomster! Jeg blev helt glad af at kigge på dem efter at have været ud i en trist mørk novemberdag. Jeg er ikke så meget for lyserød i min have, men med alle de fine former og nuancer du viser, kunne jeg måske omvendes! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomster bringer næsten altid glæde. Vi har haft nogle mørke og våde novemberdage, og lige nu kan jeg høre blæsten suse i træerne, det er ikke just vejr, der frister til havearbejde.
      Jeg ved ikke, om du kan omvendes til lyserød. Jeg har haft det med gul, som du har det med lyserød, men jeg er ved at være omvendt ;-)

      Hilsen Elna

      Slet