fredag den 5. februar 2021

Februarhaven

Februarhaven sover vintersøvn, og det er vist, som det skal være. Dog kunne det have lunet og pyntet, hvis der havde ligget lidt sne over planterne, men sådan er det ikke.

Troldhaslen er smukkest om vinteren, hvor man ser raklerne og de krogede grene. Træet bliver efter min mening lidt for bastant om sommeren, når den står med de store blade.


Blandt bunddækkeplanterne indtager vinterglas førstepladsen. Den lader sig overhovedet ikke gå på af frostvejret, men den står så frisk grøn og rank og dækker fuldstændig jorden.


Det samme kan man ikke sige om kæmpestenbræk. Den har overgivet sig og ligger fladt hen ad jorden.


Jeg synes, vores gamle rødeg har en meget smuk stamme, så den måtte jeg lige have fotograferet.


Da jeg var i gang med det, kom naboens kat, Fister. Den poserede lige foran kammeraet, og så måtte den jo med på et billede.


Sidste år plantede vi nogle kristtorn af sorten Ilex maximowicziana var. kanehirae. Det er dejlige planter, der har klaret sig godt, og de står så fine med små friskgrønne blade.


Det samme kan man desværre ikke sige om denne kristtorn, Ilex crenata 'Rotundifolia'. Bladene skulle have været mørkegrønne, men de har fået en gullig farve, og skudspidserne visner. Jeg ved ikke, hvad der er galt. Måske har den haft det for tørt, da den vokser under et tagudhæng - eller kan det være blæsten?


Solen har allerede skinnet i mange timer i februar. Elefantgræsserne og bøgehækken bagved lyser så smukt, når solens stråler rammer.


De gamle skamler, som vi brugte ved bålpladsen, lever nu deres stille liv i et hjørne af haven overladt til svampe og insekter.


Pelargonierne i bryggersvinduet stod store og grønne. 


Nu er de blevet klippet helt ned, og der skal laves nye planter til havens krukker af det afklippede.


I mit lokale supermarked står kasser med sovende påskeliljer. Jeg køber dem ikke, jeg vil meget hellere vente på og glæde mig til, at havens påskeliljer springer ud. Det er først påske i begyndelsen af april, så de når det nok.



20 kommentarer:

  1. Så vakre raklene på trollhasselen er. De gir bud om at våren en eller gang kommer i år også. Ja, veldig flott stamme på treet. Katten poserte veldig fint også. De gule spissene på Ilex kan jo tyde på at den kan jo tørke ja. Takutsping kan bli en liten "felle" hvis en glemmer å vanne det som står under tak. Flotte pelargoniastiklinger! Det er tiden for å lage det nå, og det jeg også gjøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har klippet grene af troldhaslen og sat ind i stuen. Buketten står nu med friske lysegrønne blade og viser vej mod foråret. Jeg håber, kristtornen overlever. Jeg må huske at vande den. Det er en sød og kælen kat. Den lister forbi vores fuglefoderplads flere gange dagligt, men fuglene er på vagt, så Fister må gå hjem til madskålen og spise sig mæt.

      Hilsen Elna

      Slet
  2. De sovende påskeliljer blomstrer ikke altid lige godt, så det er en god beslutning at vente til dine egne springer ud, det er ligesom noget helt andet.
    Vi har godt nok lidt sne her, men jeg tror til gengæld, at I har haft mere sol, jeg synes ikke, at vi har set så meget til den. Men det er nu svært at huske fra den ene dag til den anden. Den har kun skinnet periodevis nogle dage og slet ikke i dag.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har solen været gavmild, men det har til gengæld blæst meget de sidste par dage, så det har været hundekoldt. Men der er vist ikke lige udsigt til tøvejr.

      Hilsen Elna

      Slet
  3. Det är så vackert med bokhäcken och gräsen framför - så lugna men vackra färger och strukturer :) Trollhasseln som växer här är så gammal och väldigt stor att jag fått börja stamma upp den. Grenarna växte ner och la sig utöver gräsmattan. Men nu som uppstammad är den fin.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Om vinteren skønner man på både farver og strukturer, og når solen rammer får farverne ekstra glød. Det pynter vældig på en gammel troldhassel, hvis den får en omgang af saksen. Vi har også opstammet vores.

      Hilsen Elna

      Slet
  4. Der har vi jo så fint med sne denne gang. og ih hvor det pynter. At det så sse er drilsk, ja det vil jeg leve med.. bare det at vi har fået lidt vinter, herligt...
    Hov ja, vinterglans.. den er så fin. jeg regnede med at skulle have nogle stiklinger op i bukse opslaget, da datteren havde lejet et hus en kort tid. men nåede det ikke. akja man skal være lidt vaksere.
    De træstød er så smukke med svampe i deres "alderdom". Jeg er osse ved at lægge træstykker rundt om netop til svarmpe og småkravl. det ser faktisk dekorativt ud..
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne også godt ønske mig et lag sne, men det fik vi ikke i denne omgang. Du må komme forbi og hente alt det vinterglans, du kan bruge. Det er jo fint, når man kan kombinere det nyttige med det dekorative.

      Hilsen Elna

      Slet
  5. Troldhassel er noget så smuk i grenene, især når man kan se dem, som du ganske rigtigt skriver. Jeg har set en, der var opstammet. Det var meget smukt.
    Jeg gætter også på, at din Ilex har det for tørt. Mange af dem er jo skovplanter, der kan lide en god muld, der ikke tørrer ud. Du må huske den med vandkanden-slangen. Ikke mindst i de tørre somre, vi har for tiden.
    Jeg har haft et bed med 20 m2 Vinterglans. Det er det smukkeste vinterbunddække, man kan tænke sig, selv i hård frost.
    Det eneste forår, jeg køber nu, er lidt primulaer og hyacinter.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må prøve at redde min kristtorn med vandkanden. Jeg vil nødig flytte den, for stedet, hvor den vokser, passer så godt til en lille stedsegrøn busk. Jeg tror, kristtorn er ret tolerante for blæst, så du har sikkert ret i, at den mangler vand.
      Vinterglans må vi reklamere for, det fortjener den.

      Hilsen Elna

      Slet
  6. Vinterglans stikker også stadig grønne blade op gennem sneen her, hvor vi har en 5-10 cm liggende, og hvis bare man planter dem i skyggen er de alletiders bunddække - året rundt.
    Hassel er så fine nu med gule rakler - både almindelige og trollede. De fortæller at sæsonen er på vej, og dine påskeliljer er da også langt fremme. Her har de kun stukket næsen op.
    Jeg bukkede under for de sovende påskeliljer og fik den mest fantastiske gule buket i stuen - i et par dage - men havde puttet nogle mirabellegrene imellem. Nu hvor de gule er på komposten står mirabellerne i blomst, og det er faktisk meget kønnere.
    Jeres elefantgræs er meget smukt her i vintertiden. Jeg glæder mig til vores vokser til i størrelse. - Også fint I lader de gamle stubbe stå med svampe på!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver helt misundelig, når du skriver, at I har 5-10 cm sne. Vi har barfrost, og lige nu fryser det 6 grader.
      Vi havde vinterglans under nogle store bøgetræer, som vi fældede, og jeg var bange for, at vinterglansen ville gå ud, når solen pludselig kunne nå dem. Men bortset fra at bladene blev lidt gullige, tog vinterglansen ikke skade.
      Havde jeg haft plads, ville jeg gerne have haft et par af de almindelige hasler, men vi skal jo ikke lukke os helt inde i bevoksning.

      Hilsen Elna

      Slet
  7. Jeg er helt enig i din beskrivelse af troldhaslen. Vores har vi beskåret kraftigt for at gøre den mindre kompakt, og her om vinteren har den jo en flot, grafisk virkning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, jeg skal ud med saven ....

      Hilsen Elna

      Slet
  8. Hei Elna,

    Tusen takk for en hagevandring i din vinterhage! Jeg tenker der alltid er noe å finne der ute, for den som leter :-))

    Ønsker deg en deilig søndag!
    Hilsen Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg, du har ret i. Der er mange spændende detaljer i en have, og ofte er det nemmest at få øje på dem om vinteren.
      Hav en god uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  9. Hej Elna!
    Fint med så mycket vintergröna växter, vår trädgård är snötäckt. Trollhasseln ser spännande ut, och framträder bäst utan blad. Gräset och häcken lyser som guld. Det finns mycket fint att se också under vintern.
    Ha en fin söndag /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville også ønske, vi havde et snedække, barfrost er ikke godt for planterne. Troldhaslen kan jeg ikke undvære i vinterhaven. Grenene er også fine at tage ind på denne årstid, hvor der ikke er så meget andet at plukke. Jeg har en stor buket, som står med fine lysegrønne blade.
      Hav en god ny uge!

      Hilsen Elna

      Slet
  10. Hei Elna!
    Din vinterhage er mye mindre vinterlig enn her. Det er det godt å se. Her går nok telen ganske dypt. Det er morsomt å ta stiklinger av pelargonia. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Barfrost er ikke så godt for planterne, og her har det været frostvejr i flere dage, så jeg ville gerne have haft lidt sne. Når man ikke kan komme i haven på grund af vejret, er det hyggeligt at pusle lidt indendørs med at tage stiklinger. Jeg har også lige plantet mine potteplanter om.
      Hav en god ny uge!

      Hilsen Elna

      Slet