lørdag den 27. juli 2024

2 x Edvard

Måske en lidt kryptisk overskrift, men når jeg fortæller, at vi har været på sommerferie i dejlige Norge, bliver nogle måske ledt på sporet af, hvem de to herrer er, ellers kommer jeg til det.

Vi har gennem årene holdt flere ferier i Oslo, og Oslo er blevet en by, vi holder rigtig meget af. Den ligger så smukt i bunden af Oslofjorden omgivet af fjelde. I de seneste år, har byen ændret sig en del, idet nye kvarterer er skudt op. Det gælder Bjørvika med højhuse og operaen samt Aker Brygge med butikker og spisesteder. Oslo har været arkitekternes legeplads, og det er der kommet mange spændende bygninger ud af. Det kan altid diskuteres, om arkitekterne har haft lidt for travlt med at sætte monumenter over sig selv og i deres iver har glemt at skele til omgivelserne, men efter min mening, har de nye bydele givet Oslo et løft.

Botanisk Have er for mig altid et af højdepunkterne ved et Oslobesøg. Der er så mange smukke steder i haven, hvor man får lyst til at slå sig ned.

Vigelandsparken er et andet af mine favoritsteder. Foruden at være en storslået park rummer den billedhuggeren Gustav Vigelands skulpturer. Det er et imponerende livsværk denne mand har efterladt til Oslo Kommune.

Karl Johans gate er Oslos livlige hovedstrøg med butikker. Her ligger også Stortinget, Oslo Domkirke og Nationaltheatret. Gaden går mellem sentralstasjonen og kongeslottet.

Og så kommer jeg til den første Edvard. Det, jeg havde glædet mig allermest til at se i Oslo, var det nye Munch-museum. Det blev en stor oplevelse. Selve bygningens udseende er der delte meninger om, men nu står den der, og den skaber en perfekt ramme om maleren Edvard Munchs billeder. Museet er kæmpestort, men det er meget overskueligt og let at finde rundt i. Edvard Munchs billeder kunne ikke have hængt bedre.

Efter nogle dage i Oslo og en meget flot togtur nåede vi til Bergen.

Bergen er en smuk by med en fantastisk beliggenhed. Fra Fløyfjellet er der en fin udsigt over byen og fjorden.

Mange gamle træhuse er bevaret.

På kunstmuseet er der en stor samling omfattende nogle af Edvard Munchs hovedværker.

I Bergen stiftede vi bekendtskab med den anden Edvard, nemlig komponisten Edvard Grieg. Vi besøgte Troldhaugen, som var Edvard Grieg og hans hustru Ninas hjem i udkanten af Bergen.

Troldhaugen ligger i smukke omgivelser med en flot udsigt. Det røde træhus på billedet er komponisthytten, hvor mange af Griegs værker er blevet skabt.

Efter Edvard Griegs død har man ved siden af villaen bygget en koncertsal med plads til 200 tilhørere, og her er der dagligt koncerter i sommertiden. Det var en stor oplevelse at sidde i disse smukke omgivelser og lytte til Edvard Griegs musik. Koncertsalen har græstørv på taget, og den falder fint sammen med omgivelserne.

Med dette billede af den sidste aftensol over Bryggen i Bergen, slutter vores sommerferie.

Det blev en lang billedserie. Tak fordi I så med.

1. Takk for din gode beskrivelse av både Oslo og Bergen. Munchmuseet har jeg ennå ikke besøkt, men dine bilder viser hvor flott det er der. Botanisk hage er et nydelig sted å besøke nesten uansett når i sommerhalvåret en er der. Jeg har vært der i juni begge gangene, og det kan også anbefales. Jeg har vært i Bergen også, men har ikke besøkt Trollhaugen. Derimot har jeg besøkt et arboret som ligger utenfor Bergen på et sted som heter Minde. Det er vakre bilder du har tatt!

Hilsen Marit

1. Tak for din kommentar, Marit. Jeg skrev en hilsen til dig i går, men noget må være gået galt, så nu prøver jeg igen.
      Når du ikke har set det nye Munch-museum, har du noget godt i vente.
      Jeg har set Botanisk Hage både forår og efterår, men jeg tror, det er første gang, jeg ser haven midt om sommeren, og det var en dejlig oplevelse. Der var mange andre, der også havde fundet vej til haven.
      "Minde" har jeg ingen kendskab til, men det kan være, jeg er gået glip af en oplevelse. Der er meget at se i Bergen, og vi nåede kun en lille del. Vi var heldige med vejret, så vi brugte en del tid på bare at gå rundt og nyde det eller sidde på en fortovscafe.

Hilsen Elna

2. Dejlige billeder du her viser, det har været en spændende tur med besøg hos både den ene og den anden Edward. Jeg holder meget af Griegs musik. Godt du er med igen, her er meget stille på bloggene. Sejt at du ligger og kører så langt, det gør vi ikke hos os.
    Hilsen Lisbeth

1. Det var en oplevelse at høre Griegs dejlige musik, i disse smukke omgivelser.
      Jeg har læst lidt med i blogland, så jeg ved, der er stille, men jeg har ikke fået kommenteret. Da vi kom hjem, fandt vi ud af, at vi havde taget smitte med hjem fra sommerferien, så vi skranter lidt. Jeg tror, det er corona, der har ramt os.
      Vi kørte ikke selv, men tog fly fra Billund til Oslo. Derfra tog vi toget til Bergen. Det er en tur, der varer 7 timer, og det er en fantastisk smuk togtur, hvor man kommer op i 1200 meters højde. Fra Bergen fløj vi hjem.

3. Hej Elna!
    Så trevligt att se bilder från ditt besök till Oslo och Bergen. Kan tänka mig att det är stämningsfullt att lyssna på Griegs musik i den omgivningen. Härligt med de vita trähusen i Bergen. Det finns mycket att se och uppleva i relativt nära omgivningar.
    Hälsningar Marika

1. Tak! Jeg tog mange billeder, så det var svært at vælge ud.
      Det var en stor oplevelse at lytte til Griegs musik, og samtidig gennem vinduet have den udsigt, som han havde fra komponisthytten.
      Bergen er ikke så domineret af nybyggeri som Oslo. Jeg nød også at gå rundt i de gamle gader med træhusene.
      Ja, vi behøver ikke at rejse til fjerne lande. Jeg elsker de lyse sommeraftner i Norden.

Hilsen Elna

4. Mange tak for turen rundt i Norge. Det var nogle fine billeder du tog.

1. Tak Sydney, jeg er glad for, du kunne lide mine billeder.
      Hilsen Elna

5. Sjovt du skriver om Oslo netop nu, for vi er ved at arrangere en rejse dertil med et par venner, og jeg har netop Munch-museet øverst på listen over det jeg skal se. Også det nye kæmpestore nationalmuseum med kunst og håndværk skal der være tid til, men jeg glæder mig også til at se det 'nye' Oslo. Jeg har ikke været der siden jeg var barn, så der er jo sket en del.
    Det er skønne billeder fra både Oslo og Bergen, og de minder mig om hvor meget jeg endnu har til gode i Norge. 2 x Edvard var en god overskrift - og et par virkeligt gode nedslagspunkter i den norske folkesjæl - og meget inspirerende for mig!

Mange hilsner fra Ulla

1. Tak Ulla! Jeg vil ønske jer en dejlig ferie i Oslo, når I når dertil. Der er så mange spændende steder at besøge, så man kan blive helt forpustet. Vi gav os god tid til at nyde, og nøjedes med at besøge nogle få udsøgte steder, men vi har også været i Oslo flere gange.
      Hvis jeg skal give dig nogle forslag, vil jeg først og fremmest nævne Bygdøy med vikingeskibene samt Fram og Kon-Tiki. Alle 3 museer er spændende. Man kan booke en spændende rundvisning i operahuset, men man kan selvfølgelig også "nøjes" med at gå op på taget og nyde udsigten derfra. Grünerløkka er en spændende bydel med mange gamle træhuse. Området er ikke så arkitekttegnet, men til gengæld meget folkelig. I nærheden finder man den stemningsfulde gamle kirkegård, hvor flere berømte nordmænd har fundet deres sidste hvilested. Til allersidst vil jeg foreslå at tage metroen til Holmenkollen, hvorfra der er en meget flot udsigt.

Hilsen Elna

2. Tak for endnu flere gode idéer Elna! Vi må se hvad vi når på 3 dage, men man kan jo tage afsted igen en anden gang som I har gjort. Jeg tænker som dig, at man skal have tid til det vi vælger.

Hilsner fra Ulla

6. Morsomt å se et innlegg om byen som ligger 3 mil unna, og Bergen, da. For meg virker det som arkitektene har fått fritt spillerom til å sette opp hva som helt hvor som helst i Oslo, uten tanke på helhet. Munch-museet er flottere på innsiden enn på utsiden. Anbefaler å besøke Kampen bydel neste gang, for gamle trehus. Også Telthusbakken innunder Gamle Aker kirke.
    /Irene

7. Tak for tipsene! Kampen er en spændende og flot bydel. Vi var der for nogle år siden. Telthusbakken kender jeg ikke, den må jeg se en anden gang. Den gamle kirke har jeg heller ikke været i, det er ikke så tit, den er åben.